Lisää taitoja hätätilanteessa toimimiseen

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Lisää taitoja hätätilanteessa toimimiseen
28.2.2014 11:00
Muistisairas harhailkeva henkilö.JPG

Lisää taitoja hätätilanteessa toimimiseen

Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus on huolissaan ihmisten välinpitämättömyydestä hätätilanteissa, joissa lähimmäinen kaipaisi apua.
Sivustakatsojaefekti on ilmiö, jossa hätätilanteessa ei tarjota apua sitä tarvitsevalle. Väkijoukossa tai liikenteen vilinässä hätätilanteen havainneelle syntyy harhaan johtava käsitys siitä, että joku toinen auttaa eikä itse tarjoa apua. Sosiaalisessa mediassa levinnyt Helsinki Mission piilokameralla kuvattu video valaisee hyvin ilmiötä. Videossa iäkäs nainen harhailee kaduilla pyjamassa, eikä kukaan pysähdy tarjoamaan apua.
Hätätilanteessa auttamisen kynnys tulisi olla mahdollisimman matalalla, jottei sivustakatsojaefektiä pääse syntymään. Ihmisillä tulee olla tarpeeksi tietoa ja taitoa toimia hätätilanteessa sellaisen kohdatessaan. Avunanto hätätilanteessa toiselle ihmiselle on kansalaisvelvollisuus.
Jotta jokainen pystyisi tämän velvollisuuden täyttämään, on siihen annettava koulutusta. Tämän vuoksi peruskouluopetukseen olisi sisällytettävä enemmän opetusta ensiavusta ja hätätilanteissa toimimisesta.  Näin mahdollisimman moni osaisi toimia hädän hetkellä.

Lisätietoja:
Jani Kurvinen