Lisää lähipoliiseja turvaamaan suomalaisten arkea

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Kunnat / Koski Tl / Uutiset ja tapahtumat / Lisää lähipoliiseja turvaamaan suomalaisten arkea
23.1.2019 15:33
Lähipoliisi.jpg

Piirihallituksen kannaotossa halutaan laajentaa lähipoliisitoimintaa.

Poliisin toiminnasta on säästetty jo monen vuoden ajan, mm. lakkauttamalla maaseudun poliisiasemia. Kenttäpoliisi voi olla jopa useiden tuntien matkan päässä. Poliisin on oltava tavoitettavissa kaikkialla Suomessa.

Turun Varissuolla on hyvällä menestyksellä kokeiltu lähiöpoliisitoimintaa jo pitkään. Varsinais-Suomen Keskusta haluaa, että Varissuon hyvät käytännöt otetaan käyttöön isoissa lähiöissä myös muualla Suomessa.

Lähiöpoliisi tekee yhteistyötä koulujen, nuorisotoimen, sosiaalityöntekijöiden, kauppakeskusten vartijoiden, lähiön yhdistysten ja yritysten kanssa. Onnistunut lähiöpoliisitoiminta edellyttää sitoutunutta poliisia, jolla on mahdollisuus muodostaa luottamuksellinen suhde lähiön asukkaisiin.
Varsinais-Suomen Keskusta tukee lisäksi lähipoliisijärjestelmän käyttöönottamista harvaan asutuilla alueilla. Keskustan mielestä poliisien määrää tulisi nostaa hiukan alle 7 200 poliisin tasosta 7 850 poliisiin vuoteen 2023 mennessä.

Vaikka Suomi on monella mittarilla erittäin turvallinen maa, suomalaisten turvallisuuden tunne on horjunut viime vuosina. On tärkeää, että suomalaiset jatkossakin luottaisivat sekä viranomaisiin, että kanssaihmisiin. Piirihallituksen mielestä sisäisen turvallisuuden edistäminen on kaikkien suomalaisten yhteinen tehtävä.

Lisätietoja:

Satu Simelius