Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Leppä Maataloudenkin, ei vain kaupan, kustannukset ovat kasvaneet ja lisäksi kannattavuus on heikentynyt
11.6.2014 15:00
JariLeppä1.jpg

Selvitykset lihanhinnan jakautumisesta ruokaketjussa ovat karua luettavaa suomalaisen ruoantuotannon ja viljelijän kannalta.

Keskustan kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä:

Viljelijä, joka tekee ketjussa eniten, saa tuotteesta vähiten. Maatalouden kannattavuus on heikentynyt huolestuttavalle tasolle, esimerkiksi lihatuotteiden hinnanjakautuminen on yhä enemmän vääristynyt.

Kauppa perustelee osuutensa kasvamista kustannusten nousulla. Maataloudenkin kustannukset ovat nousseet, nykyinen hallitus on leikannut viljelijöiden tuloja sekä lisännyt kustannuksia viljelijöille. Viljelijät eivät kuitenkaan pysty siirtämään kohonneita kustannuksiaan tuottajahintoihin elintarvikeketjun epätäydellisen toiminnan johdosta.

Kauppa pystyy tämän omalta osaltaan tekemään, lisäksi se pystyy aina kiristämään muita toimijoita elintarvikkeiden tuonnin lisäämisellä sekä kaupan omilla tuotemerkeillä. Viljelijöillä näitä keinoja ei ole.
Elintarvikeketjun oikeudenmukaista toimintaa ja tasapainoa on pystyttävä parantamaan. Kaupalla on määräävän markkinaosuutensa ja kuluttajien ostokäyttäytymisen ohjailijana erittäin suuri vastuu elintarvikeketjun arvonlisän jakautumisesta oikeudenmukaisesti.

Tarvitsemme Suomeen "reilunkaupanlain" sekä sen toteutumista seuraavan ja valvovan "reilun kaupan asiamiehen" joka pystyy puuttumaan nykyisenkaltaiseen epäterveeseen markkina-asetelmaan.

Lisätietoja: kansanedustaja Jari Leppä, puhelin 050 511 3041