Lapin Keskusta: Liikenteen verotusta uudistettava

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Lappi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Lapin Keskusta: Liikenteen verotusta uudistettava
17.11.2018 19:43

LIIKENTEEN VEROTUSTA UUDISTETTAVA

Seuraavassa hallitusohjelmassa on liikenteen verotusta kokonaisuudessaan uudistettava. Käyttövoimavero voidaan poistaa vain sillä edellytyksellä, että polttoaineverotus ei nouse kohtuuttomasti. Tällä varmistetaan myös Suomen kuljetussektorin ja koko Lapin elinkeinoelämän kilpailukyky.

Kokonaisuudistuksessa tulee huomioida ilmastonmuutoksen ehkäisy ja vähähiilisyyden edistäminen. Erityisesti tulee huomioida ne suomalaiset, jotka eivät asu suurten kaupunkien keskustoissa ja jotka tarvitsevat välttämättä omaa autoa päästäkseen töihin ja välttämättömien palveluiden piiriin. Lapissa on pitkät välimatkat ja matka-ajoon diesel-auto on järkevä ja hyvä vaihtoehto nyt ja myös lähitulevaisuudessa. Auto valitaan yleensä oman käyttötarkoituksen mukaan.

Ilmastopolitiikkaa pitää tehdä siten, että ihmiset ovat keskiössä. Meillä ei ole varaa vihreiden ilmastopopulismiin, joka rokottaa kaikkia muita paitsi raitiovaunulinjojen varrella asuvia. On myös huomattava, että biodieselin käytön lisääntyminen torjuu osaltaan ilmastonmuutosta.

Liikenteen päästöjen osalta enemmänkin ongelmallista on meidän vanha autokanta. Tämä pitäisi myös huomioida verotusta uudistettaessa.
Lapin Keskusta ei salli autoilun kustannusten nousua siellä, jossa oma auto on välttämätön.

Keskustan Lapin piirin mielestä ulkomainen raskasliikenne on velvollinen maksamaan tienkäyttömaksua. On löydettävä toteuttamiskelpoinen ratkaisu asian hoitamiseksi.

KESKUSTAN LAPIN PIIRI

EDUSKUNTAVAALIEHDOKKAAT 2019

MIKKO KÄRNÄ                                      Inari

MARKUS LOHI                                      Rovaniemi

EEVA-MARIA MAIJALA                       Savukoski

RAUNO RANTANIEMI                         Rovaniemi

PETTERI SALMIJÄRVI                          Salla

MEIJU SALMELA                                   Rovaniemi

Piirihallitus nimeää loput 2 ehdokasta.

Tämän lisäksi Peräpohjolan piiri nimennyt:

Pigga Keskitalo, Enontekiö
Katri Kulmuni, Tornio