Laaninen: Juustohöylä kelvoton väline rakenneuudistuksiin

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Laaninen: Juustohöylä kelvoton väline rakenneuudistuksiin
19.10.2013 0:00

Keskustan puoluesihteeri Timo Laaninen Keskustan Peräpohjolan piirin syyskokouksessa Torniossa 19.10.2013

Hallitus patisti tällä viikolla ministeriöitä etsimään uudelleen miljardin säästöjä kuntien menoista. Ensimmäisellä kierroksella ministeriöt eivät kyenneet tekemään vakavasti otettavia ehdotuksia kuntien tehtävien karsinnasta miljardin euron edestä.

Lehtitietojen mukaan hallitus antoi uusintakierroksella ministeriöille työkaluksi juustohöylän. Ministeriöiden pitäisi etsiä miljardisäästöjä samassa suhteessa kuin palveluihin käytetään nyt rahaa. Näin puolet säästöistä pitäisi hakea sosiaali- ja terveydenhuollosta, neljäsosa koulutuksesta ja niin edelleen.

On todettava, että juustohöylä on kelvoton työkalu rakenneuudistuksen tekemiseen.

Käytännössä hallitus tunnustaa, että miljardin euron tehtäväkarsinta hallituksen keinoilla onnistuu vain jättimäisillä uusilla leikkauksilla peruspalveluihin.

Samaan aikaan on ihmeteltävä, eikö oikea käsi hallituksessa tiedä, mitä vasen tekee. Kokoomuksesta on esitetty kuntien menojen lisäämistä tarkoittavien ehdotusten vetämistä takaisin, mutta samaan aikaan SDP:n ministerit ajavat koko ajan uusia tehtäviä kunnille.

Kuntaliiton laskelmien mukaan rakennepaketin menolisäykset kunnille ovat yhteensä ainakin 400 miljoonaa euroa. Sen päälle tulevat suunnitteilla ja valmisteilla olevien esitysten, kuten vanhuspalvelulain toimeenpanon, kustannusvaikutukset, jotka ovat Kuntaliiton mukaan yhteensä 190 miljoonaa euroa.

Keskusta lähtee aivan toisista lähtökohdista. Kuntien menojen karsiminen onnistuu vain uudistamalla palveluja ja niiden sisällä olevia prosesseja. Jos hallitus ei peräänny suurkuntalinjastaan, kuntien kaaos vain pahenee, samoin eriarvoisuus palvelujen saamisessa.

Keskustan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseen perustuvalla kotikunta-maakuntamallilla myös kuntien tehtävien karsiminen onnistuu parhaiten. Merkittäviä kustannussäästöjä saadaan aikaan ja työnjakoa uudistettua esimerkiksi yhtenäistämällä sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät.

Olennaista on myös lisätä ihmisten omaa vastuuta itsestään ja lähimmäisistään sekä panostaa ennaltaehkäisyyn esimerkiksi perheiden tukemisessa ja terveyden edistämisessä.

Keskustan mielestä tehtävien karsintalistojen sijasta nyt kannattaa keskittyä palvelujen todelliseen uudistamiseen.

Lisätietoja: puoluesihteeri Timo Laaninen, puhelin 050 388 0004