Kuntien valtionosuudet ovat hallituksen keskittämispolitiikan väline

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Kuntien valtionosuudet ovat hallituksen keskittämispolitiikan väline
24.10.2013 0:00

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä kunnat eivät ole hallituksen silmissä tasavertaisessa asemassa, kuntalaisista ja palveluista puhumattakaan. Näin totesi keskustapiirin hallitus kokouksessaan 23. lokakuuta.

Yli sata kuntaa Suomessa joutuvat korottamaan kunnallisveroaan ensi vuonna. Monet kunnat joutuvat myös karsimaan palveluitaan. Näin on myös Keski-Suomessa.

Sinipunahallitus on leikannut kuntien valtionosuuksia toistuvasti ja osoittanut kunnille koko ajan lisää tehtäviä. Kuntaliitto on laskenut, että hallituksen toteuttamat valtionosuusleikkaukset vuosina 2012 - 2014, vuositasolla lähes 1120 miljoonaa euroa, aiheuttavat kunnille keskimäärin 1,25 kunnallisveroprosenttiyksikön korotuspaineen.

Sellaiset kunnat, joilla sattuu olemaan paljon kiinteistöjä, loma-asututusta, voimalaitoksia ja arvokasta maapohjaa, voittavat hallituksen vaalikauden alussa luomassa tasausjärjestelmässä, koska kiinteistövero poistettiin verotulojen tasauksesta. Häviäjiä ja korotuspaineisiin joutuvia kuntia ovat lähes poikkeuksetta maaseutumaiset kunnat, joissa on valmiiksi suuri kunnallisveroprosentti.

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä kuntien valtionosuudet on alistettu hallituksen keskittämispolitiikan välineeksi. Kunnallisverotuksen kiristyminen tarkoittaa myös sitä, että tasaverokehitys vahvistuu Suomessa edelleen. Tämä rokottaa eniten pienituloisia.

Piiri otti kantaa asiaan 23.lokakuuta piirihallituksen kokouksessa.

Lisätiedot:

Pauliina Maukonen-Kärkkäinen