Kuntien kurjistamisen on loputtava

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Kuntien kurjistamisen on loputtava
5.4.2013 0:00

Kokoomus ja SDP johtivat tietoisesti äänestäjiä harhaan sekä eduskunta- että kuntavaaleissa kuntien pakkoliitoksista. Vaikka muuta väitetään, ovat tähtäimessä selvästi pakkoliitokset kaupunkiseuduilla.

Piirikokous Ruskolla 5.4.2013

KANNANOTTO

Kuntien kurjistamisen on loputtava

Jotta pakkoliitoskaavailuille saadaan oikeutusta, hallitus lähettää selvittäjät kaupunkiseuduille. Hallitus ei anna mitään arvoa esimerkiksi Turun kehyskuntien kahdella ”kuulemis”kierroksella tehdyille esityksille seutuyhteistyöstä. Hallitus on suhtautunut niihin samalla vähättelevällä ylimielisyydellä, joka leimaa muutakin sen politiikkaa. Varsinais-Suomen Keskustan piirikokous kysyy, miksei seutuyhteistyötä voida selvittää vaihtoehtona kuntaliitokselle.

Hallituksen kehyspäätös oli kunnille järkyttävän suuri pettymys. Hallitus päätti leikata peruspalveluiden valtionosuuksia ja lisätä kuntien vastuuta pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa. Myös yhteisöveron lasku kirpaisee kuntia. Nyt päätetyt toimenpiteet kiristävät kuntien taloutta reippaasti yli 800 miljoonalla eurolla kehyskaudella 2014–2017, ja summa tulee aiemmin päätettyjen mittavien leikkausten päälle. Tällä tavalla kunnat yritetään väkisin ajaa yhteen.

Ikävää on, että kaiken kärsijänä on kuntalainen, erityisesti vähävarainen, sillä kunnan mahdollisuudet selvitä haasteista ovat leikkaukset, palvelutason alentaminen, raju velkaantuminen tai verorasituksen selvä kiristyminen. Tällä tavalla hallitus siirtää ikävät päätökset kuntapäättäjille ja pesee kätensä. Tiedotustilaisuudessa sitten loistetaan, kun saatiin taas niin fantastinen lopputulos. Varsinais-Suomen Keskusta ei hyväksy tällaista kuntien ja kuntalaisten kurjistamista.

Lisätietoja:

Risto Ervelä