Kuntauudistus heikentää toteutuessaan yrittäjyyden edellytyksiä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kuntauudistus heikentää toteutuessaan yrittäjyyden edellytyksiä
17.2.2012 0:00

Jyrki Kataisen hallituksen asettama virkamiestyöryhmä jätti esityksensä Suomen kuntauudistuksesta 8.2. Mikäli kuntauudistus toteutuisi, Etelä-Karjalaan jäisi yksi kunta ja myös yksi kunnallinen elinkeinopolitiikka.

Kuntauudistus johtaisi kaupunkikeskeisyyteen, ensin kunnallisten palvelujen ja lopulta myös yritysten osalta. Uudistuksen myötä syntyvä hallinnon monopoli tarkoittaisi käytännössä sitä, että uuden kunnan elinkeinoelämän panostukset tulisivat keskittymään voimakkaasti alueellisesti, liitoskuntien keskustaajamat ja maaseutumaisemmat alueet jäisivät selkeästi aiempaa vähemmälle huomiolle.

Keskustan Karjalan piirin yrittäjätoimikunta näkee, että yksi suurkunta on myös uhka maakunnan pienille ja keskisuurille yrityksille. Maakunnan kokoisen kunnan elinkeinotoiminnassa keskiöön nousisivat väistämättä suuryritykset pienten- ja keskisuurten yritysten kustannuksella.

Keskustan Karjalan piirin yrittäjätoimikunnan jäsenet, eteläkarjalaiset yrittäjät, osoittavat tukensa käynnissä olevalle kuntakapinalle ja asettuvat vastustamaan Kataisen hallituksen aikeita.

Keskustan Karjalan piirin yrittäjätoimikunta

Lisätietoja: