Kunnallisjärjestön vuosikokous

Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Kunnat / Jokioinen / Uutiset ja tapahtumat / Kunnallisjärjestön vuosikokous
28.3.2018 22:00
Vuosikok 280318.jpgJuha Iso-Ahon puheenvuoro maakuntavaaleista

Jokioisten valtuustosalissa 28.3.2018

Kokouksen alussa piirin toiminnanjohtaja Juha Iso-Aho kertoi maakuntavaaleista ja tulevasta maakuntavaltuuston toiminnasta valio- ja lautakuntineen.
Etelä-Hämeen piiristä voidaan asetta 88 ehdokasta, joista Jokioisten kiintiö on 5 ehdokasta.
Vuosikokous 280318 J Iso-Aho.jpg
Etelä-Hämeen piirin toiminnanjohtaja Juha Iso-Aho.

Tällä hetkellä ehdokassuostumuksen ovat allekirjoittaneet Jokioisista Kirsi Räisänen ja Marianne Mänki, joita esitämme maakuntavaaliehdokkaiksemme.

Vuosikokous 280318.jpg
Paikalla oli parisenkymmentä jäsentä.

Seurakuntavaaleihin, 18.11.2018 osallistutaan omalla keskustan listalla, kuten aikaisemmissakin vaaleissa, tavoitteena yli 20 ehdokasta.Vuosikokous valtuuttaa kunnallisjärjestön johtokunnan  hoitamaan vaalien käytännön järjestelyt.

Kokouksessa hyväksyttiin kunnallisjärjestön-, kunnanvaltuustoryhmän- ja kirkkovaltuustoryhmän toimintakertomukset.

Hyväksyttiin myös tilinpäätös vuodelta 2017, joka yllätys, yllätys oli voitollinen 178,02€. Harvinaista, että kunnallisvaalivuonna tilinpäätös ei ollut tappiollinen. Mm. tulopuolella nettotulot huutokaupasta tuottivat 1558€ ja paikalisyhdistykset lahjoittivat rahaa vaalikassaan. Tuloja tuli myös ehdokasmaksuista (50€/ehdokas) ja luottamushenkilömaksuista.  Kunnallisvaalikulut olivat yhteensä 4509€.

Seurakunnassa tapahtuu

Kokouksen lopussa Antti Suokas kertoi kaavaillusta Lounais-Hämeen seurakuntien yhdistymisistä.

Taloudelliset tekijät ovat ajaneet seurakunnat ahtaalle, joten ratkaisua haetaan mahdollisesta  seurakuntien toimintojen yhdistämisestä. Samalla kirkollisveroäyri tulisi olemaan sama kaikissa liittyvissä seurakunnissa. Nyt se on erisuuruinen jokaisessa kunnassa, esim. Jokioisilla 1,85 ja Forssassa 1,4.

Aluksi neuvottelut käytiin 6 kunnan kanssa. Jokioinen, Forssa, Somero, Tammela, Humppila ja Ypäjä. Neuvottelujen aikana yhteenliittymästä ovat jääneet pois Somero ja Tammela.

Liittymisessä on ollut esillä kolme mallia: Uusi seurakunta, yhteistoimintamalli ja kappelimalli.
Esitys yhdistymisestä, joka tulee kirkkovaltuustojen käsiteltäväksi tehtäneen tämän vuoden lokakuussa.

Kokousvalintoja:

Puoluekokousedustajat Sotkamon puoluekokoukseen 8-10.6.2018
Rami Lehtinen
Pauli Marttila ja
Aino-Maria Mänki

Varaedustajiksi:
Maija-Liisa Viljanen
Satu Nurmi
Sakari Raiskio

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Paikallisyhdistysten puoluekokousedustaja valintoja:

Keskustan Jokioisten paikallisyhdistys valitsi puoluekokousedustajikseen Antero Suonpään ja Paavo Mattilan. Varaedustajiksi valittiin Seppo Valtti ja Inkeri Koskela.

Keskustan Vaulammin paikallisyhdistys valitsi puoluekokousedustajaksi Sari Lehtisen ja varaedustajaksi Matti Könkön.

Keskustan Jokioisten Pohjoinen paikallisyhdistys on valinnut (27.3.2018) puoluekokousedustajiksi Timo Heikkilän ja Kirsi Räisäsen sekä varaedustajaksi Antti Äijälän.

Jokioisten Keskustanaiset valitsi puoluekokousedustajaksi Sirpa Larkon ja varaedustajaksi Maija-Liisa Viljasen.

Kuvat ja tekstit: pm