Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kulmuni korottaisi metsävähennystä: ”Kannustaisi metsien säilymistä perheomistuksessa"
30.10.2019 9:07
Kulmuni-Katri-2019-1-uutiskuva.jpg

Katri Kulmunin mukaan Keskusta tavoittelee metsävähennyksen asteittaista korottamista. MTK:n metsävaltuuskunnassa puhuneen Kulmunin mukaan metsävähennyksen korottamisella olisi monia myönteisiä vaikutuksia.

-Metsävähennyksen korottaminen ehkäisee tilojen pirstoutumista, edistää sukupolvenvaihdoksia ja kannustaa metsäomaisuuden säilymistä suomalaisten perheiden omistuksessa. Maa- ja metsätaloustuottajien keskusjärjestö MTK on ollut huolissaan kehityksestä, jossa suomalaiset metsätilat ovat alkaneet kiihtyvällä vauhdilla siirtyä kotimaisten ja ulkomaisten rahastojen omistukseen. Kulmunin mielestä MTK on nostanut tärkeän yhteiskunnallisen teeman keskusteluun.

-Kasvollinen perhemetsänomistaminen ja yhteismetsät ovat tärkeitä ylisukupolvisen metsänomistamisen kannalta. Myös kyläyhteisöjen ja vaikkapa metsästysseuratoiminnan näkökulmasta kasvollinen omistajuus on yhteiskunnallisesti kannatettavaa.

Kulmuni korostaa, että metsänomistajat ovat avaintoimijoita Suomen metsien hyvinvoinnin kannalta.

-Ilman aktiivisia metsänomistajia meillä ei ole puuta, hyvin hoidettuja, terveitä ja kasvavia metsiä tai korkeaa hiilinielua. Suomen metsien kasvu ja korkeatasoinen hoito ei ole valtion ansiota – vaan metsänomistajien pitkäjänteisen ja kovan työn tulosta. Suomi nauttii metsien tuottamasta hyvinvoinnista ahkerien suomalaisten metsämiesten –ja naisten ansiosta. Metsävähennys on veroetu, jonka ansiosta metsän omistaja voi vähentää osan metsän hankintamenosta metsätalouden pääomatulojen verotuksessa.