Kotitalousvähennyksen leikkaus sortaa naisia, pienyrittäjiä ja ikäihmisiä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kotitalousvähennyksen leikkaus sortaa naisia, pienyrittäjiä ja ikäihmisiä
22.9.2011 16:23

Kotitalousvähennyksen leikkaus sortaa naisia, pienyrittäjiä ja ikäihmisiä

Hallituksen budjetissa kaavailtu verotuksen kotitalousvähennyksen 30 prosentin leikkaus heikentää vanhuspalveluita, lisää naisten taakkaa ja huonontaa nais- ja pienyrittäjien toimintaedellytyksiä.

Kotitalous- ja hoitotyön vähennysoikeus on parantanut iäkkäiden ihmisten kotona asumisen mahdollisuuksia. Vähennysoikeus on keventänyt työssäkäyvien naisten taakkaa perheen ja iäkkäiden omaisten hoitamisessa. Kotitalousvähennyksen myötä Suomeen on syntynyt satoja pieniä yrityksiä. Monille noista yrityksistä juuri kotitalous- hoito- ja hoivatyön jatkuvat palvelusopimukset ovat elintärkeitä.

Ajankohta muutokseen on huonoin mahdollinen, sillä heikon talouskasvun aikana kotitaloudet ovat ahtaalla jo muutenkin. Osa yrittäjistä joutuu varmasti lopettamaan toimintansa, kun pysyviä palvelusopimuksia irtisanotaan ja uusia ei solmita. Rakennusalan jo valmiiksi heikkoon tilanteeseen leikkaus luo lisää ahdinkoa.

Leikkaus on ristiriidassa Jyrki Kataisen hallituksen asettamien tavoitteiden kanssa. Hallitus asetti ohjelmassaan tavoitteekseen kitkeä harmaata taloutta Suomesta ja tukea rehellistä yrittäjyyttä. Kotitalousvähennystä koskeva leikkaus aiheuttaa suuren houkutuksen teettää rakennus- ja remonttitöitä pimeänä työnä, kun vähennysetu ei ole jatkossa enää riittävä.

Keskustanaisten Karjalan piiri vastustaa Kataisen hallituksen kotitalousvähennyksen leikkausta. Leikkaus kohdistuu perheisiin, se kohdistuu yrittäjänaisiin ja heidän palveluksessaan oleviin työntekijöihin. Ennen muuta Keskustanaiset ovat huolissaan jo valmiiksi ”työssäkäyntialueiden” ja ”vahvojen peruskuntien” varjoon jätetyistä ikäihmisistä, joilta ollaan viemässä mahdollisuus ostaa itse palveluja. Leikkaus on osoitus siitä, että Kataisen hallitus ei ainoastaan halua keskittää palveluita maalikyliin vaan haluaa myös kurittaa renkaitten päällä liikkuvia palveluita.

Keskustanaisten Karjalan piiri

Lisätietoja;