Kirri-Äänekoski tien parannus on välttämätön

Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Kirri-Äänekoski tien parannus on välttämätön
7.11.2017 17:11

Keskustan Keski-Suomen piiri pitää välttämättömänä, että päätös Kirri – Tikkakoski tien muuttamisesta moottoritieksi tehdään viimeistään keväällä 2018 liikenneministeri Anne Bernerin aiemman esityksen mukaisesti. Tie on nykyisellään liikenne- ja liittymämääriin nähden turvaton ja raskaasti liikennöity.

Valtatie 4 kuuluu myös EU:n tärkeimpien teiden verkostoon ja Suomi on sitoutunut toteuttamaan nk. Suomi käytävän vuoteen 2030 mennessä. Tien parannus välillä Kirri - Äänekoski on Keski-Suomelle, sen asukkaille ja elinkeinoelämälle elinehto.

Aluepolitiikalla on Keskustalle suuri merkitys. Kirri – Tikkakoski tiehankkeesta on tullut valtiovarainministeri Petteri Orpolle poliittinen keppihevonen ja kaupan käynnin väline, mitä Keski-Suomessa ei ymmärretä. Viime syksyn budjettiriihessä Orpo hyväksyi valtiovarainministerinä liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamista väylähankkeista vain kehä kolmosen sisäpuolelle sijoittuvat kohteet.

Keskustan Keski-Suomen piiri kavahtaa ajatusta kokoomuksen mahdollisesta iltalypsystä väyläasioissa jälleen keväällä 2018. Kokoomuksen ja Keskustan poliittinen vääntö sosiaali- ja terveydenhoitopalveluiden valinnanvapaudesta ja sen laajentamisesta erikoissairaanhoitoon Kokoomuksen toiveiden mukaisesti ei voi olla vaikuttamatta keväällä käytäviin uusiin väyläneuvotteluihin.

Onko hintana Kirri-Tikkakoski tie vaiko maakuntauudistus, jää nähtäväksi kevään 2018 aikana.

Lisätiedot:

Pertti Lehtomäki