Kimmo Tiilikainen: Väyrynen vie elintilan populismilta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kimmo Tiilikainen: Väyrynen vie elintilan populismilta
29.1.2013 0:00

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kimmo Tiilikaisen mukaan  Paavo Väyrysen ilmoitus lähteä ehdolle ensi vuoden eurovaaleihin on tervetullut. Se vie elintilan eurointoilijoiden ja vastustajien yksinkertaistavalta populismilta.

-Vaalien alla tarvitaan Suomessakin syvällistä keskustelua siitä, millaista Euroopan unionia haluamme. Väyrynen tuo keskusteluun mukanaan rekkalastillisen kokemusta ja näkemystä, Tiilikainen sanoo.

Tiilikaisen mukaan SDP:n ja Kokoomuksen liittovaltiolinjan ja Perussuomalaisten irti Euroopasta linjan välille tarvitaan analyyttista pohdintaa. Väyrynen haastaa nämä yksinkertaistavat äärilinjat ja avaa mahdollisuuden keskusteluun EU:n suunnasta myös Suomessa.

-Yhdyn Väyrysen analyysiin Iso-Britannian pääministerin David Cameronin puheesta. Cameron halusi kaikkia jäsenvaltiota koskevaa pohdintaa unionin tulevaisuudesta. Keskustelu unionin tulevaisuudesta on välttämätöntä, jotta kansalaiset pysyvät mukana, Tiilikainen edellyttää.

-Pääministeri Katainen on torjunut Cameronin puheen ja Soini ilakoinut jo unionin hajoamisella. Väyrynen sen sijaan pystyy asiallisesti arvioimaan Cameronin puhetta ja sen merkitystä Euroopan kehitykselle, Tiilikainen arvioi.

-Euroopan unionia tarvitaan suurten kysymysten ratkaisuun. Yhteismarkkinoiden sujuva toiminta edesauttaa taloudellista toipumista. Samalla vahvalla ilmastopolitiikalla on varmistettava, että kasvu saadaan ohjattua ympäristön kannalta kestävälle uralle. Tämän luokan kysymyksiin tarvitsemme unionia. Nippelidirektiivejä emme tarvitse yhtään lisää, Tiilikainen sanoo.