Kimmo Tiilikainen: Palkan sivukuluihin alennus, jos yksinyrittäjä työllistää

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kimmo Tiilikainen: Palkan sivukuluihin alennus, jos yksinyrittäjä työllistää
21.1.2013 0:00

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen tervehtii ilolla Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin ajatuksia mikroyrittäjien tukemiseksi. Tiilikainen jakaa Kaupin käsityksen siitä, että yksinyrittäjät ovat valtava voimavara, jotka voivat luoda paljon uusia työpaikkoja. Kauppi pohdiskeli blogissaan, että jos jokainen yksinyrittäjä työllistäisi yhden työntekijän, syntyisi Suomeen 160 000 uutta työpaikkaa

-Yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen korkein kynnys yrittäjän uralla on alkaa työnantajaksi. Ilman uusia kannusteita monikaan yksinyrittäjä ei uskalla tarjota työtä toisille, sanoo Tiilikainen.

Myös Kauppi kaipaili perustellusti uusia kannusteita yksinyrittäjille. Keskusta uudistaa jo aiemmin esittämänsä konkreettisen päänavauksen.

- Yksinyrittäjille on  annettava alussa sivukulujen verran avustusta ensimmäisen työntekijän palkkaukseen, ehdottaa Tiilikainen.

Tällainen tuki olisi äärimmäisen kustannustehokasta työllistämispolitiikkaa, sillä euron euroa ei kulu, ellei uusia työpaikkoja synny. Työntekijä saa työtä ja toimeentuloa sekä valtio ja kunnat verotuloja. Erityisen tuottavaa tuki on yhteiskunnan kannalta silloin, kun nuori pääsee kiinni työelämään, huomauttaa Tiilikainen.

- Ei voi kuin ihmetellä, ellei hallitus tähän tartu, sanoo Tiilikainen.

Yrittäjän kannalta eräs kriittisimmistä vaiheista on ensimmäisen työntekijän palkkaaminen. Sen jälkeen yrittäjä on vastuussa itsensä lisäksi myös uudesta työntekijästä. Palkkaamiseen liittyy myös suuria taloudellisia riskejä. Yhteiskunnan kannalta on viisasta rakentaa yrittäjälle siltaa kohti kasvua ja työllistämistä. Ensimmäisen työntekijän palkkaamisen tukea on kokeiltu alueellisesti ja toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin.

- Jotta tuloksia syntyisi, pitää tuki laajentaa koko maahan. Silloin siitä voidaan myös tiedottaa tehokkaasti yksinyrittäjille. Määräaikaisiin työsuhteisiinkin tukea pitäisi antaa juuri työllistämiskynnyksen alentamiseksi, vaatii Tiilikaine

n.