Kimmo Tiilikainen: Lomasairauksia ei saa laittaa firman piikkiin

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kimmo Tiilikainen: Lomasairauksia ei saa laittaa firman piikkiin
25.2.2013 0:00

Hallitus esittää vuosilomalakia, jonka mukaan vuosilomalla sairastuva voisi lääkärintodistuksen työnantajalle esitettyään saada hyvityksenä sairaspäivistä tilalle uusia vuosilomapäiviä.

Eduskunnan ei missään nimessä pidä hyväksyä hallituksen esitystä.

Se on suomalaiseen oikeustajuun kohtuuton. Työnantaja maksaa palkallisen loman työntekijälle. Jos lomalla sairastuu, tulisi noista päivistä ikään kuin kaksinkertainen lasku, koska silloin työnantaja maksaisi sairasajan palkan ja lomapäivät siirtyisivät työntekijälle terveenä vietettäväksi.

Hallituksen esitys on käsittämätön myös talouden ja työllisyyden näkökulmasta.

Samaan aikaan kun kolmikannassa haetaan keinoja suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseksi, hallitus on tällä esityksellä lisäämässä työn kustannuksia ja heikentämässä kilpailukykyä. Jos lomalla sairastaminen tapahtuu jatkossa firman piikkiin, se ei ainakaan helpota yritysten mahdollisuutta palkata työvoimaa. Päinvastoin, työllistämisen kynnys erityisesti pienten yritysten silmissä nousee aina vain korkeammalle.

Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi, että kustannukset olisivat noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. Kuntatyönantajat puolestaan ennustavat noin 100 miljoonan lisäkustannuksia kunnille.

Lakimuutos myös vähentäisi työtuntien kokonaismäärää. Se olisi kaikin tavoin päinvastainen yhteisesti hyväksyttyjen tavoitteiden kanssa.

Uudistusta eivät ole ajaneet edes työntekijäpuolen järjestöt, koska nykyinen säädös, jossa vuosilomalla sairastuessa on seitsemän päivän omavastuuaika, on tyydyttävä. Kenenkään koko loma ei mene sairastuessa pilalle, koska seitsemän sairaspäivän jälkeen vuosiloma ei enää kulu vaan siirtyy myöhemmin pidettäväksi.

En voi käsittää mitä Kokoomus ja SDP ovat ajatelleet hallituksessa esitystä antaessaan. Vaikka taustalla on EU-tuomioistuimen tulkinta työaikadirektiivistä, Suomen ei pidä lähteä ensimmäisenä lisäämään työn kustannuksia. Lakia ei pidä muuttaa kuin viimeisessä hädässä, uhkasakkojen alla. Nyt ei pidä hötkyillä.

Vetoan eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan kaikkiin jäseniin, jotta peli vihelletään poikki jo valiokuntakäsittelyssä.