Kimmo Tiilikainen: Kokoomus petti yrittäjät

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kimmo Tiilikainen: Kokoomus petti yrittäjät
14.3.2013 0:00

Erityisen ihmeissäni olen, miten kokoomus voi taipua moiseen ratkaisuun. Työllistäminen käy entistä kalliimmaksi. Kokoomus petti yrittäjät, Tiilikainen toteaa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen on tyrmistynyt eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätökseen siirtää loma-ajalla sairastaminen kokonaan työnantajan kustannuksella tapahtuvaksi.

Valiokunnan enemmistö päätti vuosilomalain muutoksesta siten, että työntekijän omavastuupäivät loma-ajalla tapahtuvasta sairaudesta poistuvat kokonaan. Jos sairastuu kesälomalla, saa sairausaikaa vastaavan määrän uusia lomapäiviä tilalle. Muutoksen arvioidaan lisäävän työllistämisen kustannuksia 200 miljoonalla vuodessa.

Keskustan jäsenet valiokunnassa vastustivat esitystä. Ehdotuksemme olisi turvannut työntekijälle neljä viikkoa vuosilomaa terveenä, mutta säilyttänyt työntekijän omavastuun kuutena päivänä. Se olisi täyttänyt työaikadirektiivin edellytykset. En voi käsittää miksei tarjoamamme esitys kelvannut hallitusryhmille, ihmettelee Tiilikainen.

Kokoomuksen ja SDP:n toiminnasta tekee paheksuttavaa se, että samalla kun he itse lisäävät työllistämisen kustannuksia, he vaativat työmarkkinajärjestöiltä ratkaisuja, joka säilyttäisivät kilpailukykymme.

Kokoomus ja SDP puhuvat yhtä ja tekevät toista. Puolivälitarkastuksessa he sitoutuivat olemaan lisäämättä kustannuksia vientiteollisuudelle. Tuskin ehti muste paperissa kuivua, kun työnantajille sälytetään valtava lisätaakka, roimii Tiilikainen.

Tiilikainen ihmettelee myös perussuomalaisia, jotka kannattivat hallituksen esitystä. Näköjään perussuomalaisille sopii, että EU-direktiivejä ylitulkitaan etunojassa, toteaa Tiilikainen.

Eduskunnan täysistunto ei ole asiasta vielä äänestänyt. Toivottavasti yrittäjät vetoavat edustajiin eri ryhmissä, jotta he tulisivat tolkkuihinsa ennen lopullista käsittelyä ensi viikolla, sanoo Tiilikainen.