Keskustanaisten Keski-Suomen piirin syyskokouksen kannanotto 2.12.2010

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keskustanaisten Keski-Suomen piirin syyskokouksen kannanotto 2.12.2010
7.12.2010 14:47

Missä säästö rahassa - siellä peruspalvelu pulassa

Keski-Suomen Keskustanaiset on huolissaan inhimillisten lähipalvelujen säästöistä. Perheet jätetään usein ongelmatilanteissa yksin, mielenterveystyö on ruuhkautunut ja sosiaalitoimen palveluja keskitetään kaupunkiin. Kansalaisista on tullut luukulta toiseen siirrettäviä suoritteita.

Kuntapäättäjien tulee ponnistella kaikin keinoin säilyttääkseen peruspalvelut lähellä ihmistä.  Jyväskylän kaupungilla on juuri nyt ratkaisun avaimet käsissään jatkosopimuksen solmimisessa Ensi- ja turvakotien liiton kanssa toiminnan jatkamiseksi Jyväskylässä. Hädänalaisen ja apua tarvitsevan ihmisen pitäisi saada byrokratian sijasta keskittyä toipumiseen. Avun tarvitsijoiden määrä ei vähene palveluita leikkaamalla tai ulkoistamalla. Pienistä hoidettavissa olevista ongelmista kasvaa kalliita lukuja pitkittyneen työttömyyden, työkyvyttömyyden, huostaanottojen, avioerojen ja jopa itsemurhien tilastoihin.

Keskustanaiset vaatii suunnanmuutosta markkinavoimien kahleista kohti inhimillisyyden tukemista ja yksilölähtöisiä lähipalveluja. Perheiden jaksamisen tukemisella myös neuvolan-, kotihoidon- ja yhteisöllisen lähimmäisestä välittämisen keinoin saavutetaan ihmisiä lähellä olevia ratkaisuja. Ennaltaehkäisyn hyötyjen mittaaminen rahassa on mahdotonta, sillä vastuullisen perhepolitiikan säästöt näkyvät vasta vuosikymmenten päästä. Tämä tärkeä työ vaatii poliittisten pikavoittojen ja sanahelinän sijaan pitkäjänteistä ja asiantuntevaa työtä suomalaisten hyvinvoinnin puolesta.