Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustanaisten Karjalan piiri: Lasten oppimisympäristön turvaaminen oltava opettajien oikeus
19.4.2013 0:00
Kuntoon.jpg

Viime aikoina käyty julkinen keskustelu on tuonut selkeästi esiin tarpeen turvata opettajien asemaa työpaikoilla. Kasvatusvastuuta on siirtynyt Suomessa opettajille, joilla ei kuitenkaan ole riittäviä keinoja tarvittavan työrauhan ylläpitämiseen opetustilanteessa. Valtatyhjiö luokassa johtaa helposti tilanteeseen, jossa oppilaat voivat käyttää hyväksi opettajan heikkoa asemaa. Lisäksi huonot olosuhteet koulujen sisätiloissa sekä kasvaneet yksikkö- ja ryhmäkoot lisäävät lasten pahoinvointia ja häiriökäyttäytymistä.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ esittää opettajalle mahdollisuutta puuttua oppilaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Puuttumismahdollisuus olisi tarkoitettu vain niitä poikkeuksellisia tilanteita varten, joissa muut toimenpiteet eivät ole auttaneet ja muiden oppilaiden tai opiskelijoiden oikeus opetukseen, työrauhaan tai turvallisuuteen on uhattuna.

Keskustanaisten Karjalan piiri tukee OAJ:n tekemiä esityksiä. Nykyinen laki on liian löyhä ja tulkinnanvarainen eikä se takaa oppilaille turvallista oppimisympäristöä. Yhteiskuntamme perustuu järjestykseen, ei anarkiaan. Kouluissa on oltava paitsi rajat mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, mutta myös riittävät keinot järjestyksen ylläpitoon. On hyvä, että opettajan asemasta auktoriteettina käydään nyt julkista keskustelua. Tuon keskustelun lisäksi yhteiskunnassamme tulisi kiinnittää huomiota myös perheiden arjen tukemiseen, mm. ennaltaehkäisevän perhetyön avulla.

Opettajan arvovaltaa on palautettava niin, ettei opettajien tarvitse pelätä ja epäröidä ongelmatilanteisiin puuttumista. Uusien lakien säätämisen lisäksi myös olemassa olevien lakien noudattamista on valvottava.

Laura Kaijanen
varapuheenjohtaja