Keskustan valtuustoryhmä on itsenäisen kunnan kannalla

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Pohjois-Karjala / Suomeksi / Kunnat / Tohmajärvi / Etusivu / Keskustan valtuustoryhmä on itsenäisen kunnan kannalla
11.11.2013 22:34

Suomessa on tullut 1. heinäkuuta voimaan kuntarakennelaki. Kuntarakennelaki velvoittaa  kuntia tekemään selvityksen yhdistymisselvitysalueesta. Yhdistymisselvitysalueista tulee ilmoittaa 30.11.2013 mennessä Valtiovarainministeriölle. Yhdistymisselvitysalueilla tähdätään kuntaliitoksiin.

Keskustan valtuustoryhmä on Tohmajärven kunnan itsenäisyyden kannalla. Valtiovallan lailla vaatiessa selvitystä tulee Tohmajärven kunnankin selvitys tehdä. Keskustan Tohmajärven valtuustoryhmä mielestä kuntarakennelain vaatima selvitysvelvollisuus tulee täytetyksi Keski-Karjalan kuntien kanssa. Asiaa käsiteltiin Tohmajärven kunnanhallituksessa 11.11.2013 ja äänestyspäätöksellä 4-3 kunnan kannaksi tuli, että Keski-Karjalan kuntien lisäksi selvittää tulee sekä Joensuun että Ilomantsin suunta.

Asia tulee kunnanvaltuuston käsittelyyn 18.11.2013 kokouksessa. Vaikka kyse on vain selvityksestä, Keskustan Tohmajärven valtuustoryhmän mielestä selvityksiä ei tule tehdä vain selvittelyn ilosta. Keskustan Tohmajärven valtuustoryhmä suhtautuu yhteistenasioiden hoitoon vastuullisesti. Vastuullisuudella tässä kohtaa tarkoitamme sitä, että mikäli emme halua kuntaliitosta on sitä turha laajemmin selvitellä. Pienimmän riesan ja vähimmän byrokratian tie olisi vastata valtiolle, että tehdään selvitys pelkästään Keski-Karjalassa.

Tavoitteenamme on tässä asiassa säilyttää kuntamme itsenäisenä, turvata lähipalvelut ja päästä eroon kuntarakennelain selvitysvelvoitteesta. Keskustan valtuustoryhmän mielestä Tohmajärven kunnan tilanne on muuttunut tällä valtuustokaudella myönteisempään suuntaan. Lähipalvelumme toimivat hyvin, kuntatalouden osalta näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan ja valtuustoryhmien yhteistyö on parantunut.

Keskustan Tohmajärven valtuustoryhmä