Keskustan työmarkkinatoimikunnat Lacell Oy:ssä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan työmarkkinatoimikunnat Lacell Oy:ssä
19.2.2011 23:31

Keskustan Karjalan-, Kymenlaakson- ja Päijät-Hämeen työmarkkinatoimikunnat yritysvierailulla Lacell Oy:ssä

Keskustan Karjalan-, Kymenlaakson- ja Päijät-Hämeen työmarkkinatoimikunnat olivat Lacell Oy:n vieraina Iitin Kausalassa. Lacell vierailu oli osa Keskustan työpaikkavierailujen sarjaa. Toimitusjohtaja Risto Tamminen kertoi yrityksen taipaleesta ja yrityksen toiminnasta. Lacell Oy:n peruskivi muurattiin 2009 toukokuussa ja avajaiset pidettiin helmikuussa 2010.

Lacell valmistaa kuitukangasta airlaid-tekniikalla eli ilman avulla. Lacell Oy:n lopputuotesovellukset ovat monipuolisia. Tehtaan tuotanto menee jatkojalostajille, jotka valmistavat mm. sairaalatuotteita, erilaisia hygieniatuotteita, pyyhkeitä, suodattimia, pakkaustarvikkeita ja kattaustuotteita.

Keskustan Lahden puoluekokous linjasi 2010 kesällä tavoiteohjelmassaan - Tämä maa rakennetaan yhdessä seuraavaa: ”Suomalaisten tuloista lähes puolet on saatu viennistä, joka kilpailee yhä enemmän samaa teknologiaa mutta halpaa työvoimaa käyttävien uusien talousmahtien kanssa.” ”Suuret globaalit yritykset ovat tulevaisuudessakin tärkeitä, mutta ne tarvitsevat rinnalleen lisää pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja niistä kehittyviä kasvuyrityksiä.”

Lacell Oy:n toimitusjohtaja Risto Tamminen lausui tehtaan avajaisissa 2010 pitämässä puheessaan: ”Olisi utopistista ajatella että viime vuosina tapahtunut valtava myllerrys takaisi tasaisen kasvun tulevaisuudessa. Muutokset tulevat olemaan osa arkipäivää ja ennustan muutostahdin vielä kiristyvän. Muutosta ei voi vastustaa, siinä on elettävä mukana.”

Toistaiseksi Lacell on elänyt muutoksessa hyvin mukana. Yrityksen työntekijämäärä ja tehtaan kapasiteetti ovat olleet kasvun uralla. Lacell pyörii nykyisin kolmessa vuorossa ja työllistää Iitissä 27 työntekijää. Lacellin toimintaideassa korostuu ominaisuudet joita kiristyvä kilpailu monessa eri alojen suomalaisissa vientiyrityksessä nykyisin vaatii: toimitusnopeus, luotettavuus, erikoistuminen, joustavuus, ympäristöystävällisyys ja asiakkaan tarpeiden huomioiva räätälöity lopputuote.

Keskustan Karjalan-, Kymenlaakson- ja Päijät-Hämeen työmarkkinatoimikunnat

Urpo Huuskonen