Keskustan puoluevaltuuston kannanotto: Stoppi tulonsiirtounionille

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan puoluevaltuuston kannanotto: Stoppi tulonsiirtounionille
27.4.2014 10:00
apila1.jpg

Keskustan mielestä talouskriisin hoidossa on korostettava jokaisen EU:n jäsenmaan omaa vastuuta. Kaikkien jäsenmaiden pitää sitoutua yhdessä sovittujen pelisääntöjen noudattamiseen. Keskusta ei halua EU:sta tulonsiirtounionia, jossa jäsenmaat maksattavat muilla oman taloudenpitonsa virheet.

Keskusta: Stoppi tulonsiirtounionille

EU-vaalit ovat sekä kotimainen että eurooppalainen linjavaali, toteaa Keskustan puoluevaltuusto poliittisessa kannanotossaan.

EU:ssa pitää keskittyä liittovaltion rakentamisen sijasta käytännönläheiseen yhteistyöhön. EU:n on paneuduttava suuriin, koko maanosan menestyksen kannalta oleellisiin kysymyksiin ja jättää pienemmät asiat kunkin jäsenmaan ratkaistavaksi.

Keskustan mielestä talouskriisin hoidossa on korostettava jokaisen EU:n jäsenmaan omaa vastuuta. Kaikkien jäsenmaiden pitää sitoutua yhdessä sovittujen pelisääntöjen noudattamiseen.  Keskusta ei halua EU:sta tulonsiirtounionia, jossa jäsenmaat maksattavat muilla oman taloudenpitonsa virheet.

Kokoomuksen ja SDP:n eurooppalaisten puolueryhmien kärkiehdokkaat kannattavat eurobondien käyttöönottoa. Keskustan puoluevaltuusto katsoo, että tämä johtaisi käytännössä yhteiseen velkaan, omien laskujen maksattamiseen muilla. Keskustan eurooppalaisen puolueryhmän, keskustaliberaalin ALDE:n, enemmistö vastustaa eurobondeja.

Keskustan mielestä Eurooppa tarvitsee nyt ennen muuta uusia yrittäjiä ja työpaikkoja. Niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa uudet työpaikat syntyvät nyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Siksi pitää ryhtyä eurooppalaiseen byrokratian purkutalkoisiin yrittäjyyden helpottamiseksi.

Keskustan puoluevaltuuston vuosikokouksen poliittinen kannanotto 27042014.pdf

Lisätietietoja:

puoluejohdon neuvonantaja Riina Nevamäki, 040 705 2593,
kansainvälisten asioiden sihteeri Jannika Ranta, 050 388 0005.