Keskustan linjaus: Sopimuspalokuntien toiminta turvattava

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan linjaus: Sopimuspalokuntien toiminta turvattava
27.5.2014 14:15
AnttiRantakangas1.jpg

Keskusta on julkaissut linjauksensa Suomen sisäisen turvallisuuden parantamiseksi. Keskusta korostaa sisäisen turvallisuuden piirissä tehtävän laajan vapaaehtoistyön merkitystä.

- Sopimuspalokunnat on hyvä esimerkki vapaaehtoistoiminnan alueellisesta ja valtakunnallisesta tärkeydestä.  Erityisesti haja-asutusalueilla vapaapalokuntien vastuualue pelastuspalveluista on huomattava. Keskusta edellyttää, että tämänkaltaisen vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet hyödynnetään entistä tehokkaammin, sen esteitä karsitaan ja riittävä tuki turvataan, toteaa Keskustan sisäisen turvallisuuden verkoston vetäjä, kansanedustaja Antti Rantakangas.

Kyläpoliisit harvaan asutuille alueille

Keskusta vaatii poliisipalvelujen turvaamista ihmisten asuinpaikasta riippumatta. Poliisin on oltava tavoitettavissa kaikkialla Suomessa.

- Harvaan asutuilla alueilla voitaisiin ottaa käyttöön uudenlainen kyläpoliisijärjestelmä.  Siinä hakumenettelyn kautta nimetään ja palkataan kunnan alueella toimiva poliisi, joka täydentää alueen turvallisuuspalveluita, ehdottaa Rantakangas.

Keskusta haluaa kiinnittää huomiota eri turvallisuusviranomaisten yhteistyön tiivistämiseen päällekkäisen työn välttämiseksi ja tiedonkulun jouhevoittamiseksi. Puolue esittää selvitettäväksi, onko esimerkiksi mahdollista yhdistää poliisin, rajavartiolaitoksen ja tullin rikostutkinta tai tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä niiden välillä. Lisäksi Keskusta pitää tärkeänä, että  eduskunta käsittelisi sisäisen turvallisuuden kokonaisuuden omassa selonteossaan. Nykyisin nämä asiat on yhdistetty ulko- ja turvallisuuspoliittiseen selontekoon.

Lue koko linjaus:
Turvallisempaan arkeen 2014.pdf