Keskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Keskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan
28.4.2020 16:00
Lipumarssi-ylim-puoluekokous-Kouvola.jpg

Maailma ei ole valmis. Asioita riittää korjattavaksi ja edelleen parannettavaksi. Sen osoitti selvästi myös puolueen kenttäväki tehdessään puoluekokousaloitteita. Määräaikaan eli maaliskuun 5:nteen päivään mennessä puoluekokoukselle jätettiin kaikkiaan 264 aloitetta. Määrä on tavanomainen viimeaikaisiin kokouksiin verrattuna.

Puolueen oman toiminnan kehittäminen on jäsenistön mielestä tärkeää. Järjestötoimintaa, sääntöjä, viestintää sekä puolueen ohjelmatoimintaa koskevia aloitteita oli kaikkiaan 60. Seuraavaksi tärkeimpinä esiin nousivat koulutukseen ja sivistykseen liittyvät aloitteet (38 aloitetta). Liki sama määrä aloitteita käsitteli taloutta ja verotusta (37 aloitetta).

Perinteisesti liikenneyhteyksiin liittyvät asiat kiinnostavat puolueväkeä. Niin myös nyt, kun tähän liittyviä aloitteita tuli parikymmentä. Lähes sama määrä aloitteita käsitteli maaseutua: maa- ja metsätaloutta, elintarviketuotantoa sekä metsästystä.

Muita keskeisiä aloitteiden aihepiirejä olivat sosiaali- ja terveyskysymyksiin, energiaan, ympäristöön ja ilmastoon sekä kunta- ja aluepolitiikkaan liittyvät kysymykset.

Aloitteet ovat parhaillaan puolueen työryhmien ja vastuuhenkilöiden käsittelyssä. Sen jälkeen puoluehallitus hyväksyy aloitteiden vastausesitykset kevään kokouksissaan. Puoluekokous muodostaa puolueen lopulliset kannat ja hyväksyy vastaukset aloitevaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Vaikka puoluekokous siirtyy kesäkuusta Vantaalta syyskuun alkuun Ouluun, aloitteiden tekemiselle ei ole lisäaikaa. Sääntöjen määrittelemän aikataulun mukaan tehdyt aloitteet hyväksytään aikanaan sääntömääräisessä kokouksessa.

Kaikki aloitteet ovat luettavissa täältä. Puoluekokouksen jälkeen myös päätetyt vastaukset julkaistaan aikanaan puolueen sivuilla.

Puoluekokousaloitteet Word-tiedostona

Puoluekokousaloitteet pdf-tiedostona