Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen: Suurkuntiin pakottava laki pois eduskunnasta
10.4.2013 0:00
81_Tiilikainen Kimmo_2.jpg

Oikeuskansleri Jaakko Jonkka on tänään edellyttänyt, että sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä koskevien linjausten on oltava selvillä ennen kuntarakennelain käsittelyä eduskunnassa.

Keskusta on vaalikauden alusta saakka korostanut, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat ihmisille kuntarajoja tärkeämpiä. Myös kunnat ovat kahdesti lausunnoissaan edellyttäneet selvyyttä sote-uudistuksesta, ennen kuin ne voivat ottaa kantaa kuntarakenteeseen. Hallitus on tähän asti viitannut ylimielisesti kintaalla Keskustan ja kuntien näkemyksille.

Oikeuskanslerin edellyttämiä riittäviä linjauksia sote-ratkaisuista ei ole. Hallitus vasta riitelee, ketkä pääsevät linjauksia valmistelevaan työryhmään.

Oikeuskanslerin kanta ei jätä selittelyn varaa kuntauudistusta johtavalle pääministeri Jyrki Kataiselle.  Vaihtoehtoa ei ole – esitys on vedettävä pois eduskunnasta.

Hallitus on tänään esittelemässä kuntarakennelain eduskunnalle.

Lisätietoja: Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen, puhelin 050 511 3174