Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen: Hautalan omistajapolitiikan hoitoa arvioitava laajasti
9.10.2013 0:00
81_Tiilikainen Kimmo_2.jpg

Keskustan talousvaliokuntaryhmä on jättänyt jo kuukausi sitten kirjallisen kysymyksen valtion omistajapolitiikan suunnan muuttamisesta. Kimmo Tiilikaisen mielestä laajempi omistajapolitiikan arviointi on tarpeen.

Hallituksen omistajaohjaus on ollut hoipertelevaa. Valtion yhtiöt ovat tehneet rajuja irtisanomisia ja palkinneet johtoaan anteliaasti. Näihin ministeri Hautala ei ole puuttunut, koska ei sanojensa mukaan voi puuttua operatiivisiin asioihin. Iltalehden väitteet ministerin puuttumisesta yhden valtionyhtiön päätökseen rikosilmoituksen jättämisestä, on kuitenkin juuri operatiiviseen toimintaan puuttumista.

Ministeri Hautalan on ensitilassa selvitettävä tapahtumien kulku. Myös laajempi omistajapolitiikan arviointi on tarpeen.

Keskustan talousvaliokuntaryhmä on jättänyt jo kuukausi sitten kirjallisen kysymyksen valtion omistajapolitiikan suunnan muuttamisesta. Ministeri ei ole vastannut määräajan kuluessa, eikä vieläkään.

Valtion omistajaohjauksen toimivuudesta tarvitaan avoin arviointi eduskunnassa. Sen vuoksi talousvaliokunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen on jättänyt keskustelualoitteen, jossa hän esittää, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun valtion omistajapolitiikasta ja omistajuuteen liittyvästä ohjauksesta (erillinen tiedote).

Lisätietoja: eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen, puhelin 050 511 3174