Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen VM:n talousraportista: Työllisyydellä talous kuntoon ja parannusta perusturvaan
4.2.2019 15:23
vanhus-laituri-vesi.jpg

Päättyvällä vaalikaudella on saatu aikaan taloudessa ja työllisyydessä iso käänne kohti parempaa. Kun hyvää työllisyyskehitystä onnistutaan oikeanlaisella politiikalla jatkamaan myös ensi vaalikaudella, erityisiä leikkauslistoja ei tarvitse laatia. Sen sijaan on panostettava koulutukseen ja tuotekehitykseen, joilla luodaan tulevaisuuden menestystä.

Talouden nk. kestävyysvajetta korjataan parhaiten työllisyyttä edelleen nostamalla. Keskustalla on valtiovarainministeriötä vahvempi tavoite 75% työllisyysasteesta jo ensi vaalikaudella (VM:llä 2025). Tämä tarkoittaisi 2,5 % parannusta nykyiseen työllisyyden tasoon.

Nykyisen hallituksen aikana työllisyysaste on noussut jo 4,5%-yksikköä. Yritysten kasvun mahdollistaminen ja uusien työpaikkojen luominen ovat keskeinen keino vahvistaa kasvua ja rahoittaa satsaukset julkista taloutta vaarantamatta. Työpaikka on iso osa toimeentuloa ja hyvää elämänlaatua jokaiselle työikäiselle ja työkykyiselle.

Hyvinvointiyhteiskunnan turvaaminen edellyttää riittäviä verotuloja. Työnteon ja pk-yrittämisen verotusta on maltillisesti kevennettävä, mutta samaan aikaan esimerkiksi ympäristöön ja terveyteen liittyviä haittaveroja voidaan hieman kiristääkin.

Kestävyysvajeen osalta olennaista on sote-uudistuksen hyväksyminen eduskunnassa tänä keväänä ja sen toimeenpano ensi vaalikaudella. Viivästyksiin ei ole enää varaa.

Tärkeää on myös monimutkaisen sosiaaliturvan uudistaminen. Siitä on tehtävä yksinkertaisempi ja paremmin työntekoa tukeva. Perusturvaa on myös parannettava. Esimerkiksi pienimpiä eläkkeitä on nostettava. Ei voi olla niin, että pienituloinen eläkeläinen joutuu valitsemaan, riittävätkö rahat ruokaan vai lääkkeisiin.