Keskustan Uudenmaan piirin kannanotto

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Keskustan Uudenmaan piirin kannanotto
12.4.2014 20:00

Keskustan Uudenmaan piirin vuosikokous 12.4.2014 kylpylähotelli Päiväkummussa, Karjalohjalla, Lohjalla. Kannanotto liittyy sote-asioihin.

Keskustan Uudenmaan piiri ry                                       KANNANOTTO

Piirin vuosikokous Lohjalla 12.4.2014

Hallituksen ja opposition sopimus sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä viiden suuralueen varaan saa tuen Keskustan Uudenmaan piiriltä. Näillä toimenpiteillä pystymme parantamaan perusterveydenhuollon ja sosiaalityön laatua sekä saatavuutta.  Näin sote-uudistuksen tavoitteet perusterveydenhuollon vahvistamisesta, nopeasta hoitoon pääsystä ja toimivista hoitoketjuista, sekä kaikille tasavertaisista palveluista voivat toteutua. Se kuitenkin edellyttää, että kaikkien alueen kuntien äänen pitää kuulua suuren järjestäjän päätöksenteossa.

HYKS:n erva-alue käsittää kolme sairaanhoitopiiriä, 39 kuntaa ja yli 1.8 miljoonaa asukasta. Toimiakseen tasa-arvoisesti on tämän suuralueen hallinnossa käytännön päätöksentekoa hajautettava esimerkiksi sairaanhoitopiirien tasolle niin, että kaikkien alueen kuntien ääni kuuluu päätöksenteossa. Hallituksen ja opposition yhteisessä päätöksessä luvataankin tukeutua nykyisiin rakenteisiin palveluita järjestettäessä.

Uudenmaan sosiaali- ja terveyspalvelut perustuvat kuntien väliseen yhteistyöhön ja toimiviin lähipalveluihin. Aluesairaaloiden asema palveluverkostossa on keskeinen. Keskustan piirin mielestä tämä palveluverkosto tulee turvata ja ennakkoluulottomasti uudistaa palveluja vastaamaan työelämän ja tämän päivän tarpeita.

Sote-uudistuksen valmistelu jatkuu nyt parlamentaarisella pohjalla, mikä turvaa asian etenemisen myös tilanteessa että hallituspohja vaaleissa muuttuu. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtyessä kunnilta suurille kuntayhtymille poistuu tarve kuntaliitoksille. Hallituksen ajamat pakolliset kuntaliitosselvitykset tulisikin nyt lopettaa ja vapauttaa viranhaltijat ja luottamushenkilöt normaalien palvelutehtäviensä hoitamiseen.

Uudenmaan Keskustapiirin mielestä myöskään uutta metropolihallintoa ei Helsingin seudun kuntien välisen yhteistyön kehittämiseksi tarvita. Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelu tällä alueella voidaan hyvin hoitaa Uudenmaan liiton puitteissa sen toimintaa kehittämällä. Näin Helsingin työssäkäyntialueen kehittäminen voidaan yhteen sovittaa koko maakunnan alueellinen kehittämisen kanssa.

Lisätietoja:

Piirin puheenjohtaja Eero Lankia, 050-5871630