Keskustan Lapin piirin kannanotto 1.9.2014

Huolenpitäjäpinssi-yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Peräpohjola / Suomeksi / Uutiset ja tapahtumat / Uutisarkisto / Keskustan Lapin piirin kannanotto 1.9.2014
1.9.2014 14:00

HALLITUS ON PETTÄMÄSSÄ LAPSIPERHEET JA KUNNAT

Keskustan Lapin piirin mielestä hallitus on pettämässä lupauksensa vähentää kuntien velvoitteita miljardilla. Toteutumassa on vain kolmannes ja yli 600 milj. on siten siirtymässä kunnille kuntaveroilla kerättäväksi.  Monikaan kunta ei pysty nostamaan enää veroprosenttia, koska kunnallisveroprosentti on jo nyt hyvin korkealla.

Kuntien velvoitteita on karsittava aidosti miljardilla, eikä kikkailtava lupauksilla lähinnä vaalien vuoksi.  Samoilla linjoilla oli viime viikolla myös entinen valtiosihteeri Raimo Sailas, joka totesi, että kunnat on pakotettu nostamaan veroprosentteja valtionosuusleikkauksien vuoksi. Sailaksen mukaan kuntien veroasteissa ollaan jo äärirajoilla.

Lapin Keskustan mukaan hallitus puhuu kauniita kuntien tehtävien vähentämisestä, mutta tekee toista. Esimerkiksi kotihoidon tuen pakkojakaminen molemmille vanhemmille lisää kuntien kustannuksia, vaikka suunnan pitäisi olla toinen. Samalla hallitus heikentää oleellisesti perheiden valinnanvapautta ja vanhempien mahdollisuutta valita lapselle paras ja sopivin hoitomuoto.

Keskustan Lapin piirin mukaan rakenteellisten uudistusten merkitys on ymmärrettävää, mutta lapsilta ja perheiltä ei pitäisi leikata. Lapsilisäleikkaukset tulisi perua ja luopua monimutkaisesta ja perheet eriarvoiseen asemaan asetettavasta lapsivähennyksestä. Myös kotihoidontuen muuttamisesta tulisi ehdottomasti luopua. Eri puolueet ovat vaatineet turhan byrokratian ja sääntelyn purkamista. Hallituksen esitys vie päinvastaiseen suuntaan.

Lapin Keskusta toteaa, että verovähennyksen positiivisten vaikutusten harha on siinä, etteivät ne hyödytä kaikkein heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevia perheitä, koska heillä ei ole edes verotettavaa tuloa. Samansuuntaisiin pohdintoihin ovat päätyneet myös Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja Väestöliitto.

Valtiovarainministeriön arvion mukaan muutoksen seurauksena sekä kuntien että valtion menot lisääntyvät huomattavasti. Ministeriön arvion mukaan päivähoidon kustannukset nousevat 145 miljoonaa euroa, lasten hoidon tukien kustannukset vähenevät 62 miljoonaa euroa ja työttömyysturvan kustannukset nousevat 49 miljoonalla eurolla vuodessa. Hallitus on maksattamassa talouden vaikeuksia lapsiperheillä ja samalla se kurjistaa kuntien asemaa entisestään.

Lisätietoa:

Keskustan Lapin piiri puheenjohtaja. Markus Lohi, 0400-692682