Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piirin kunnallistoimikunta vastustaa Kataisen hallituksen rankkoja kuntalinjauksia
8.9.2011 20:08

Kataisen hallituksen kuntaministeri Henna Virkkunen kertoi Kuntalehden haastattelussa halustaan päästä eroon kuntarakenteista, ”jotka perustuvat vieläkin osittain sadan vuoden takaisiin hevosella tehtyihin kirkkomatkoihin”.

Nuoren ministerin ajattelemattomat lausunnot mitätöivät Suomen maailman vanhimpiin kuuluvan paikallishallinnon historiallisen kehityksen kertaheitolla. Kataisen hallitus tarjoaa kuntakentälle ylhäältä johdettua kolhoosi-ajattelua. Rahasta tässä ei voi olla kysymys. Suunnitellun kuntarakenneuudistuksen kansantaloudelliset vaikutukset ovat kyseenalaiset, sillä sadan pienimmän kunnan kokonaismenot ovat vain 3-4 prosenttia ja 200 pienintä kuntaa alle kolmetoista prosenttia kaikkien kuntien kokonaismenoista.

Hallitusohjelmassa pyritään edistämään kuntarakenteen muutosta lainsäädännön ja rahoituksen keinoin. Ohjelma tähtää kuntien sijaan vahvoihin työssäkäyntialueisiin ja kajoaa periaatteellisesti kuntien oikeuteen ja velvollisuuteen hoitaa palveluita väestön etujen mukaisesti. Pakkoliitosten valmistelu on jo aloitettu: pienet kunnat ajetaan talouskatastrofiin kuntarahoituksen, esimerkiksi kiinteistöverotuoton tasausjärjestelmää muuttamalla.

Pohjoismainen hyvinvointimalli on ollut keskeinen osa Suomen menestystarinaa. Hyvinvointipalvelujen järjestämisvastuu on Suomessa lakisääteisesti kunnilla. Suomen hyvinvointivaltion kukoistus luotiin 1980-luvulla Keskustan ja SDP:n punamultayhteistyöllä tasa-arvoisuutta ja läheisyysperiaatetta kunnioittaen. Nyt SDP on hallituskumppaneittensa kanssa romuttamassa sitä totaalisesti.

Hallitusohjelmassa ei huomioida läheisyysperiaatetta eikä alueellista tasa-arvoa. Kun tähän vielä liitetään suunniteltu maakuntaliittojen alasajo ja Paras-hankkeen romuttaminen, tiedossa on todella kylmää kyytiä maaseudun ja maakuntien asukkaille.

Karjalan piirin alueella hallitusohjelman toteutusta odotetaan pelolla: ajetaanko suurella vaivalla perustettu Eksote alas? Tehdäänkö alueelle suurkuntaa johon ympäristökunnat liitetään pakolla? Keskustan Karjalan piirin kunnallistoimikunta näkee, että Kataisen hallituksen kuntarakenneuudistuksesta jää pahimillaan jäljelle ihmisten ja alueiden välinen eriarvoisuus, kuihtuvat kuntakeskukset, heikkenevä tiestö, pitkät terveydenhoito- päivähoito- koulu- ja harrastusmatkat, olematon vanhustenhoito sekä ajan myötä asumaton rajaseutu, jossa on vain metsää ja autioituvia kyliä.

Keskustan Karjalan piirin kunnallistoimikunta

lisätietoja;