Keskustan Karjalan piiri tyrmää hallituksen kaavaileman kuntauudistuksen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri tyrmää hallituksen kaavaileman kuntauudistuksen
20.1.2012 11:46

Keskustan Karjalan piiri tyrmää hallituksen aikeet luoda Etelä-Karjalaan yksi kunta. Suomen Kuvalehden mukaan Parikkala yhdistettäisiin Savonlinnaan, Suomenniemi Mikkeliin ja muut Etelä-Karjalan kunnat niputettaisiin yhteen Lappeenrannan ympärille.

Kuntakoko ei ratkaise palvelujen laatua ja saatavuutta. Kuntarajoja piirtämällä ikärakenne ei muutu, ihmiset eivät tule terveemmiksi, lapset eivät saa päivähoitoa, koululaiset opetusta eivätkä vanhukset hoivaa.

Kuntauudistus ei anna arvoa lähidemokratialle, eikä sen valmistelussa ole huomioitu maakuntien tai kuntien mielipiteitä. Kuntauudistuksen myötä ihmisten paikalliset vaikuttamismahdollisuudet hävitetään.

Kokoomuksen ja sdp:n johdolla Suomeen aiotaan luoda kuntakenttä, jossa toiminnot ja palvelut keskitetään vain pienille alueille unohtaen laaja maaseutu. Esitys osoittaa, että nykyistä hallitusta eivät elinvoimaiset maakunnat ja elävä maaseutu kiinnosta.

Mitkään tutkimukset ja kokemukset eivät tue sitä, että palvelut turvattaisiin kustannustehokkaammin suurkunnissa. Hyviä tuloksia sen sijaan on saavutettu kuntien välisellä yhteistyöllä, kuten Etelä-Karjalan kokemukset osoittavat. Kuntaliitoksia tehtäneen jatkossakin, mutta niiden pitää perustua vapaaehtoisuuteen.

Ari Torniainen
ari.torniainen(a)eduskunta.fi