Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri haluaa kotimaista ruokaa päiväkoteihin, kouluihin ja hyvinvointiasemille
21.11.2019 15:00
Kuva Keskusta.jpg

Keskustan Karjalan piiri kannustaa kaikkia Etelä-Karjalan kuntia ja kuntayhtymiä suosimaan lähellä tuotettua kotimaista ruokaa. Etelä-Karjalan kunnat, kuntayhtymät ja Saimaan Tukipalvelut Oy voisivat päättää ja ottaa tavoitteekseen puolittaa ulkomailta tuotavien ruuan raaka-aineiden kulutuksen vuoteen 2025 mennessä.

Keskustan Karjalan piiri päätti syyskokouksessaan antaa edellä mainitun suosituksen maakunnan Keskustan kunnallisjärjestöille, Keskustan kuntayhdistykselle ja Keskustan kuntayhtymien valtuustoryhmille. Lappeenrannassa Keskustan valtuustoryhmä on jo jättänyt ryhmäaloitteen aiheesta.

Keskustan Karjalan piiri korostaa, että kotimaisia raaka-aineita suosimalla ruuan päästövaikutukset pienenevät, ja samalla vaikutetaan kotimaiseen työllisyyteen ja paikallistalouteen, eettisiin tuotantotapoihin, eläinten hyvinvointiin, ympäristön monimuotoisuuteen ja ihmisten terveyteen.

-Ulkomaisista tuotteista ei tarvitse luopua kokonaan, mutta niiden merkittävä vähentäminen on kunnissa suotavaa, kiteyttää piirin kannan puheenjohtaja Jouni Kemppi.

Suomessa tuotantoeläinten hyvinvointi ja hyvä terveystilanne mahdollistaa antibioottien vähäisen käytön. Kotimaisessa ruoantuotannossa torjunta-ainejäämät ovat merkittävästi tuontiruokaa pienemmällä tasolla. Lannoitteiden raskasmetallipitoisuudet ovat Suomessa Euroopan tiukimmin säädeltyjä.

Suomessa tuotetaan maailman puhtainta ruokaa sisältäen ruoka-aineympyrän kaikki osa-alueet. Kotimaisista raaka-aineista löytyy lihan lisäksi myös lähituotettuja kasviksia ja vihanneksia. Maitotaloustuotteilla on vakiintunut paikka suomalaisessa ruokapöydässä ja ne ovat merkittävä proteiinin lähde meille suomalaisille.

Keskustan Karjalan piiri ry.