Keskustan Karjalan piiri edelleen ihmisten ja palvelujen puolella

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri edelleen ihmisten ja palvelujen puolella
20.2.2012 0:00

Hallituksen ja virkamiesten selvitykset kuntauudistuksesta eivät saaneet vastakaikua Etelä-Karjalassa. Lappeenrannassa 15.2 järjestetyssä tilaisuudessa kuntien edustajien kanta maakunnan kokoiseen kaupunkiin tuli selväksi: Yhden suurkunnan malli ei sovi Etelä-Karjalaan. Paikalle kokoontuneet eteläkarjalalaiset päättäjät olivat vahvasti myös Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin, Eksoten kannalla.

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa työryhmän pohtimaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä. Keskustan Karjalan piiri pitää ongelmallisena, että kuntarakennetta ja sosiaali- ja terveyspalveluiden uudelleen järjestämistä suunnitellaan eri tahdissa. Kuntien pitää antaa lausuntonsa kuntauudistuksesta valtiovarainministeriölle ennen kuin kunnissa tiedetään, miten terveydenhuollon palvelut on tarkoitus järjestää. Selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamisesta valmistuu toukokuun loppuun mennessä ja kuntien lausunnot kuntauudistukseen annetaan jo 13.4 mennessä.

Keskustan Karjalan piiri mielestä kunnalliset päätökset tulee tehdä ihmisten ja palvelujen näkökulmasta, ei karttojen ja hallinnon. Piirin puheenjohtajan Ari Torniaisen mukaan maakuntien ihmiset haluavat lähellä päätettäviä kuntapalveluja. - Nyt tulisi antaa työrauha. Nyt tulisi keskittyä palveluihin, Etelä-Karjalassa on tehty paljon työtä palvelujen turvaamisen eteen. Kuntakarttojen laatijat eivät ole huomioineet täällä jo tehtyä työtä ja saavutettuja tuloksia. Kuntapäättäjien ja kuntalaisten ymmärrys hallituksen kuntakarttakokeiluja kohtaan alkaa olla vähissä.

Keskustan Karjalan piiri ry.

Lisätietoja;

Ari Torniainen
Keskustan Karjalan piiri ry.
ari.torniainen(a)eduskunta.fi

Matti Kuittinen