Keskustan Karjalan piiri: Tuemme Matti Vanhasta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri: Tuemme Matti Vanhasta
31.10.2017 22:00
Matti Vanhanen.jpeg

Tuemme Matti Vanhasta

Keskustan Karjalan piiri antaa tukensa vuoden 2018 presidentinvaaleissa Matti Vanhaselle. Piirin mielestä vain eheä Suomi on tarpeeksi vahva.

Ylämaalla 31.10. pidetyssä Keskustan Karjalan piirin syyskokouksessa Matti Vanhanen korosti, että presidentin tehtävä on edistää yhteiskunnan eheyttä. Erilaisista mielipiteistä huolimatta on tärkeää, että pystytään keskustelemaan keskenään ja valitsemaan yhteinen suunta. Presidentin pitää edistää vuoropuhelua ja kansalaisten yhteistä tilannekuvaa. Suomen linjasta ja suunnasta on päätetty aina yhdessä – niin on tehtävä jatkossakin. Monessa kohtaa täysin vastakkaiset tilannekuvat uhkaavat kuitenkin jakaa nyt kansaa aiempaa enemmän.

- Suomi ei saa jakautua kahtia. Tarvitsemme suunnannäyttäjää suomalaisen yhteiskunnan eheänä pitämiseksi, emme voimistuvia jakolinjoja kaupunkiin ja maaseutuun, köyhiin ja rikkaisiin, kantasuomalaisiin ja maahanmuuttajiin tai Natoon ja ei-Natoon. Emme saa kaivautua ajatuksiemme kanssa syvemmälle poteroihin. Ennen muuta näistä syistä tuen Matti Vanhasta presidentiksi, linjaa piirin kansanedustaja Ari Torniainen.

Keskustan Karjalan piiri korostaa, että Suomen pitää ulkopoliittisesti toimia niin, että luomme vakautta ja ennakoitavuutta ympäristöömme sekä tehdä realistisia aloitteita vakauden puolesta. Tarvitsemme toimivaa yhteistyötä, vuoropuhelua ja suojaksemme myös pitäviä kansainvälisiä sopimuksia, piiri linjaa.

-Suomen tulee olla aktiivinen ja aloitteellinen globaaleissa kysymyksissä. Tulevaisuuden sukupolvien suurimmat ulkopuolelta tulevat turvallisuushaasteet eivät välttämättä ole valtioiden välisiä uhkia, vaan terrorismin ja ilmastonmuutoksen kaltaisia globaaleja uhkia. Mielestäni presidentin tulee nähdä turvallisuuspolitiikka nykyistä laajemmin, linjaa piirin ministeri Kimmo Tiilikainen.

Keskustan Karjalan piiri muistuttaa, että Suomen pitkäaikaisena pääministerinä Matti Vanhanen on ehdokkaista ulkopoliittisesti kokenein. Vanhanen on toiminut Eurooppa-neuvoston puheenjohtajana, puolustusministerinä ja toimii tällä hetkellä ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajana.

-Mielestäni ehdokkaista Matti Vanhanen osaa parhaiten vastata tämän maan tulevaisuuden haasteisiin. Vanhasella on sekä vahvin sisäpolitiikan osaaminen että kirkkain ulkopoliittinen visio, piirin puheenjohtaja Jouni Kemppi toteaa.

Jouni Kemppi, puheenjohtaja, Keskustan Karjalan piiri ry

Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri

Ari Torniainen, kansanedustaja