Keskustan Karjalan piiri: Rajuun kuntauudistukseen ei ole Karjalassa tarvetta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri: Rajuun kuntauudistukseen ei ole Karjalassa tarvetta
16.5.2012 0:00

Keskustan Karjalan piirin vuosikokous pidettiin maanantaina 14.5 Lappeenrannassa. Kokous otti kantaa kuntauudistukseen.

Rajuun kuntauudistukseen ei ole Karjalassa tarvetta

Keskustan Karjalan piirin vuosikokous oli Jyrki Kataisen hallituksen kuntauudistusta vastaan. Kokousväen mielestä kuntauudistus on edennyt nurinkurisesti. Uudistuksessa on keskitytty kuntarajoihin ja hallintoon. Palveluista, kunta-alan työntekijöistä ja ihmisistä on puhuttu aivan liian vähän. Kunnilta pyydettiin lausunnot ennen kuin kunnat tiesivät tekeillä olevan lainsäädännön sisällöstä ja vaikutuksista.

Kokoomus ei kuunnellut kuntauudistuksessa asiantuntijoita, kuntapäättäjiä eikä oppositiota. Ihmisiä, palveluja ja työpaikkoja keskitetään suurimpiin keskuksiin. Muulle Suomelle hallitus on viitannut tylysti kintaalla.

Myös muissa puolueissa on lähestytty Keskustan linjaa. Hallituksen kuntauudistushankkeen seurantaryhmän puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta totesi Suomen Kuvalehden haastattelussa 6.3.2012, ettei uudistus onnistu jos kunnat joutuvat etenemään pisteeltä toiselle sokkoina. ”Emme voi pitää kuntia löysässä hirressä odottamassa, millaisia linjauksia rakennelain jälkeen tulee muun kuntia koskevan lainsäädännön kautta.”

Keskustan Karjalan piiri on samaa mieltä. Feldt-Ranta puuttui myös toiseen hallituksen sokeaan pisteeseen korostaessaan, että tämän uudistuksen tekevät kuntatyöntekijät ja heidän jaksamisensa on tärkeää. On hyvä, että hallituspuolueissa edes joku huomioi kunta-alan työntekijät. Uudistuksen valmistelussahan työntekijäjärjestöjä ei informoitu eikä kuultu.

Kuntauudistuksen suhteen Keskustan Karjalan piiri on ihmisten, palvelujen, demokratian ja asiantuntijoiden puolella. Kuntalaiset Parikkalasta Luumäelle tietävät parhaiten, mikä on heidän kotiseudulleen hyväksi.

Karjalan piirin alueella kustannuksiltaan suurin toimintakokonaisuus, sosiaali- ja terveydenhuolto toimii jo nyt maakunnan kokoisena yksikkönä. Täällä ei ole tarvetta pakon tai painostuksen tuloksena tehtäviin kuntaliitoksiin.

Lisätietoja;

Ari Torniainen