Keskustan Kalli hallituksen perhevapaasovusta: Perheet voittavat!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Keskustan Kalli hallituksen perhevapaasovusta: Perheet voittavat!
31.1.2020 18:25
Pori Kalli nettiiin.jpg

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli pitää sopua perhevapaauudistuksen päälinjoista isona askeleena nykyistä lapsi- ja perhemyönteisemmän Suomen rakentamisessa.

- Suomalaiset perheet voittavat, mikä on ollut koko ajan Keskustalle tärkeintä. Perheiden valinnanmahdollisuutta tukeva, tasa-arvoa vahvistava ja lasten ja perheiden hyvinvointia tukeva uudistus on ollut Keskustan tavoite.

-Nyt sovittu malli  antaa perheille joustavan mahdollisuuden päättää itse perhevapaista. Tasa-arvoa lisätään isien vapaita pidentämällä, mikä edistää isien roolia lasten elämässä. Äidit saavat pitää yhtä paljon perhevapaita kuin nytkin, jos perhe niin haluaa. Tämä on mahdollista tulosidonnaisten vapaiden pidentyessä nykyisestä.

Malliin ei sisälly perheiden arkea vaikeuttavia pakkokiintiöitä, eikä leikkauksia.

-Kotihoidontuki säilyy nykymuotoisena. Perheillä on myös tulevaisuudessa aito valinnanmahdollisuus lastenhoidossa. En usko, että tällainen uudistus olisi ollut mahdollinen millään muulla hallituspohjalla, Kalli sanoo.