Keskustalle on nyt kysyntää

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keskustalle on nyt kysyntää
13.5.2019 10:13

Keskustan Keski-Suomen piiri toivoo, että Suomeen syntyisi punamulta- pohjainen hallitus hallitustunnustelija, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen johdolla. Hallitusneuvotteluihin lähteminen ei ollut Keskustalle helppo päätös, koska kansa viitoitti tien oppositioon.

Keskustan Keski-Suomen piiri kuitenkin näkee, että Keskustalle tärkeisiin asioihin voidaan paremmin vaikuttaa hallituksesta käsin kuin oppositiosta. Keskustan tavoitteena on edelleen hyvän elämän edellytysten luominen kaikkialle Suomeen, pienitulosten eläkeläisten ja vähävaraisten lapsiperheiden aseman parantaminen, perheiden tarpeista käsin rakennettava perhevapaauudistus, maatalouden kannattavuuden parantaminen sekä sote- uudistuksen saaminen valmiiksi kansanvaltaisiin maakuntiin tukeutuen ilman laajaa valinnanvapautta.

Vaikka viime hallituskaudella saatiin jo paljon aikaan, on työllisyyttä Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä edelleen parannettava joka puolella Suomea, jotta etenkin nuorille, pitkäaikaistyöttömille ja osatyökykyisille saadaan töitä. Myös yrittäjyyden edellytyksiä on parannettava. Yhteisenä tavoitteena on oltava työllisyyden nostaminen 75 prosenttiin. Suomea ei myöskään saa uudelleen päästää velkaantumaan holtittomasti. Mahdolliset verokevennykset tulee kohdistaa pieni- ja keskituloisiin.

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä Eurooppa-politiikkaan kaivataan kipeästi Mauri Pekkarisen edustamia keskustalaisia arvoja. Mauri Pekkarinen on pitkän linjan vahva vaikuttaja, aluepolitiikko ja asiaosaaja. EU:n ministerineuvoston työssä hän on maan kokeneimpia.

Keskustan Keski-Suomen piiri torjuu EU:n syvemmän integraatio- ja liittovaltiokehityksen, koska siinä häviäjiä ovat pienet jäsenmaat kuten Suomi. Euroopan jäsenmaille yhteiset verot sekä velat olisivat merkittävä lisärasite hyvin hoidetulle Suomen taloudelle. Suomi maksaa nykyiselläänkin jo 300 miljoonaa euroa enemmän jäsenmaksuja kuin se saa takaisin.

Pienten talousalueiden kuten Suomen kansainvälistä taloudellista ja rahoituksellista asemaa ei tule Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä myöskään vaarantaa entisestään, vaan kaikki tarmo Euroopan parlamentissa on käytettävä sisämarkkinoiden parantamiseen. EU:n pian solmittavassa seitsemän vuoden rahoituskehyksessä Suomen kannalta tärkeitä asioita ovat Keskustan eurovaaliehdokas Mauri Pekkarisen linjaamat maatalous, aluepolitiikka, tutkimus sekä tiede.

Euroopan parlamentin tulee pitää Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä heikoimpien puolta. Maatalouden kannattavuutta ei saa heikentää jatkossa enempää ja myös muussa yritystoiminnassa tarvitaan vahvoja toimia. Kehityserojen vähentäminen Euroopan eri alueiden välillä on ensiarvoisen tärkeää. Eurooppalaisen maahanmuuton tulee olla hallittua.

Euroopan unionin tehtävä on luoda hyvinvoinnin edellytyksiä kaikille eurooppalaisille asuinpaikasta tai syntyperästä riippumatta. Kaikille kansalaisille tulee luoda mahdollisuudet kouluttautua ja kehittyä. Osaaminen kasvaa parhaiten kansainvälisessä vuorovaikutuksessa. Keskustan Keski-Suomen piiri muistuttaa, että Eurooppa tulee jättää tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin se nyt on.

Keskustan Keski-Suomen piirin sääntömääräinen vuosikokous pidettiin perjantaina 10.5.2019 Kivijärvellä. Poliittista keskustelua ja eduskuntavaalitappion käsittelyä alusti Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Antti Kivelä. Vuosikokoukseen osallistui 25 virallista ja 30 asianharrastajaa.

Lisätiedot:

toiminnanjohtaja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen,