Keskustalaiset kysyvät Suomen aluelennonjohdon tulevaisuudesta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustalaiset kysyvät Suomen aluelennonjohdon tulevaisuudesta
8.11.2013 0:00

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Mirja Vehkaperä, Mikko Alatalo ja Ari Torniainen ovat jättäneet kirjallisen kysymyksen Suomen aluelennonjohdon tulevaisuudesta ja toimintakyvystä sekä valtionyhtiö Finavian harjoittamasta henkilöstöpolitiikasta.

Finavia on aikeissa keskittää Suomen aluelennonjohdon Vantaalle. Toteutuessaan se merkitsisi Tampereen aluelennonjohtokeskuksen lakkauttamista. Toistaiseksi ratkaisu sisältää kahden aluelennonjohdon mallin vuoteen 2018 saakka. Sen jälkeen Tampere lakkautetaan, jos todetaan, että kahden yksikön malli ei ole paras vaihtoehto

Erityisenä huolenaiheena keskustalaiset pitävät siirron vaikutuksia Suomen aluelennonjohdon toimintakyvylle, lentoturvallisuudelle sekä aluelennonjohdon roolille asiantuntijaorganisaationa. Tampereella sijaitsevan Suomen aluelennonjohdon vastuualueena on koko Suomi.

Vehkaperä, Alatalo ja Torniainen näkevät ongelmia myös Finavian harjoittamassa henkilöstöpolitiikassa.

Vielä taannoin yt-neuvotteluissa Tampereen aluelennonjohdon henkilöstölle luvattiin joustavaa menettelyä eikä yhtään lennonjohtajaa irtisanottaisi. Kuitenkin Finavia suunnitteleei uusien lennonjohtajien koulutuksen aloittamista Vantaalla jo ensi vuonna tilanteessa, jossa Suomessa on jo nyt työttömiä lennonjohtajia. Se antaa viitteitä siitä, että tamperelaisten työpaikat eivät olisikaan turvatut. Henkilöstön kannalta epävarma tilanne on kohtuuton.

Keskustalaisten mielestä hallituksen tulisi teettää riippumaton arvio Suomen aluelennonjohdon siirtämisessä Tampereelta Vantaalle lentoturvallisuuden sekä asiassa noudatettujen menettelytapojen ja asianmukaisen henkilöstöpolitiikan kannalta sekä ovatko Finavian siirtosuunnitelmat hallituksen omistajapolitiikan ja alueellistamispolitiikan mukaisia.

Vehkaperä, Alatalo ja Torniainen tiedustelevat hallitukselta myös, onko se valmis käyttämään omistajaohjausvaltaansa ja perumaan siirtopäätöksen, mikäli riippumaton selvitys osoittaa, että siirrolle ei ole olemassa asianmukaisia ja Finavian johdon väittämiä perusteita.

Lisätietoja: kansanedustajat Mirja Vehkaperä, puhelin 050 512 1949,  Mikko Alatalo, puhelin 050 511 3063 ja Ari Torniainen, puhelin 050 512 0422