Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi
30.8.2018 9:00
Leivät_Annen_tiedote_30082018.png

Keskusta on sitoutunut tekemään työtä sen eteen, että suomalaisia viljelijöitä autetaan monin tavoin. Suomalaisen maatalouden kannattavuus on jatkunut heikkona jo pitkään. Nyt takana on kaksi katokesää, sade aiheutti ongelmia 2017 ja ennusteiden perusteella 2018 viljasadosta on tulossa kuivuuden vuoksi 2000-luvun pienin. Hallitus on nyt päättänyt mittavista toimista suomalaisen ruuantuotannon turvaamiseksi. Kaikille osapuolille on tärkeää, että tuotteiden markkinat ovat reilut ja tuottaja saa tuotteistaan oikeudenmukaisen osuuden!

TIEDOTE, julkaistavissa ke 29.8.2018 klo 14.00

Kalmari: Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi

Varoja suunnataan maataloudelle nyt pääasiassa kolmen eri kanavan kautta, Kalmari kertoo:

Ensinnäkin kansallisiin toimiin suunnataan nyt täydentävästi 30 milj. euroa. Tuet on tarkoitus saada kohdennettua mahdollisimman hyvin juuri kuivuudesta kärsineille tiloille.

Toiseksi, luonnonhaittakorvauksen tason ylläpitämiseen suunnataan 27,5 miljoonaa euroa.

Kolmantena tukena maatalouden energiaveroja palautetaan tänä vuonna korotetusti 20 milj. euroa,

Edustaja Kalmari on tyytyväinen ratkaisukeinoihin, mutta summat olisivat hänen mielestään voineet olla suuremmatkin.

Lisäksi tulevaisuus tuo mukanaan monellakin tapaa parempia aikoja suomalaiselle maaseudulle, Kalmari lupaa.

Maatalousyrittäjien eläkemaksuihin ja Välitä viljelijästä –projeketiin osoitetaan rahaa. Lisäksi hallitus päätti poistaa vakuutusmaksuveron satovahinko- ja kasvitautivakuutuksilta 2019–2027.  Nyt saamme myös resurssit Elintarvikemarkkinavaltuutetulle, joka valvoo reilua kaupankäyntiä, Kalmari iloitsee.

Juuri tällä hetkellä on ensiarvoisen tärkeää, että saamme myös EU:n taholta kriisipaketin sekä joustoja sääntöihin, Kalmari vaatii. Helpotamme esimerkiksi valtiontakauksia Maatalouden kehittämisrahaston kautta heti kun vain saamme tähän luvan EU:lta.

Hienoa on myös 4,2 miljoonan euron avustus elintarvikeviennin edistämiseen ja ilmastonmuutoksen seurauksiin varautumiseen.

Yhteensä toimenpiteet käsittävät lähes 90 miljoonan euron tuen.

Kalmari vaatii, että työtä paremman tulevaisuuden  ja eheän Suomen eteen on jatkettava ja ryhdyttävä sanoista tekoihin.

Laadukkaista tuotteista pitää saada niille kuuluva hinta.

Anne Kalmari, kesk

Maa- ja metsätalousvaliokunnan pj.