Keskusta puolustaa ihmistä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskusta puolustaa ihmistä
23.11.2012 0:00

Keskustan Karjalan piiri ei muuta kantaansa kuntauudistuksen suhteen. Etelä-Karjalassa keskustalaiset kampanjoivat kunnallisvaaleissa voimakkaasti lähipalveluja puolustaen. Vaaleissa kuntalaiset antoivat Keskustan linjalle vahvan tuen. Vaalien jälkeen maakunnan yhdeksästä kunnasta seitsemässä Keskustalla on suurin valtuustoryhmä.

Hallinnon- ja aluekehityksen ministerityöryhmä linjasi ja hyväksyi 15. marraskuuta 2012 kuntarakennelakiluonnoksen lähetettäväksi lausuntokierrokselle kuntiin. Kuntarakennelain tavoitteena on luonnoksen mukaan vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne.

Keskusta Karjalan piiri ei halua suurkuntia ja niihin keinotekoisia paikallishallinnon elementtejä. Maan hallitus horjuttaa omilla toimillaan rajusti hyvinvointivaltion peruspilareita. Suomea ollaan jakamassa kuntarakennelain myötä hyvin ja huonosti voiviin alueisiin. Eriarvoisuus kasvaa nopeasti.

Keskusta Karjalan piiri vastustaa keskittämistä, puolustaa vahvasti lähipalveluja ja pitää päättäväisesti ihmisten puolta. Olemme edelleen sitä mieltä, että itsenäiset kunnat ja kuntien välinen tiivis yhteistyö on Etelä-Karjalan vahvuus.

Sosiaali- ja terveyspalvelut on linjattu Etelä-Karjalassa oikein, mutta kehitettävää vielä riittää. Eksote on kyennyt hillitsemään sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvua merkittävästi. Itsenäiset kunnat ovat pystyneet hoitamaan hyvin muut hallinnonalat; opetuksen, päivähoidon, kaavoituksen, kunnallistekniikan, rakentamisen, kulttuuritoimen, vapaa-aika ja liikuntapalvelut.

Ari Torniainen
puh. 0400852887