Keskusta julkaisi erälinjauksen ja julistautuu erämyönteiseksi puolueeksi

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskusta julkaisi erälinjauksen ja julistautuu erämyönteiseksi puolueeksi
30.1.2019 10:00
lampi-ilmasta.jpg

Keskusta julkaisi tänään eräpoliittisen linjauksen, joka on puolueen ensimmäinen metsästykseen, kalastukseen ja eräharrastukseen keskittyvä poliittinen ohjelma. Suomessa on noin 300000 metsästäjää ja 1,5 miljoonaa kalastajaa, miljoonista marjastajista ja sienestäjistä puhumattakaan. Metsässä sekä luonnossa liikkuminen on tutkitusti hyvinvoinnin lähde. Keskusta haluaa edistää suomalaista eränkäyntikulttuuria ja luonnossa liikkumista elävän luontosuhteen säilyttämiseksi.

Erälinjauksen julkistamistilaisuudessa Mikko Kärnä ja Jari Leppä- Keskusta on erämyönteinen puolue. Jokaisella suomalaisella tulee olla nyt ja tulevaisuudessa mahdollisuus harrastaa metsästystä ja kalastusta. Puolueen tavoitteena on säilyttää suomalainen eränkäyntikulttuuri elinvoimaisena, eräpoliittisen linjauksen valmistelua johtanut Mikko Kärnä sanoo.

Luonnossa liikkumisen tukemiseksi Keskustan tavoitteena on kattaa kansallispuistojen ja retkeilyalueiden korjausvelka tulevina vaalikausina. Jokamiehen oikeuksista on pidettävä kiinni ja niihin liittyviä ongelmia on ehkäistävä valistuksella.

Erälinjaus korostaa metsästäjien tekemän riistanhoitotyön merkitystä. Elinympäristöjä parannetaan ennallistamalla soita, kunnostamalla kosteikkoja ja huomioimalla riistanhoito metsätaloudessa. Haitallisille vieraslajeille, kuten supikoiralle ja minkille esitetään linjauksessa tapporahaa.

Keskusta haluaa jatkaa tällä hallituskaudella käynnistettyjä toimia vaelluskalakantojen elvyttämiseksi muun muassa rakentamalla kalateitä ja kunnostamalla kutualueita. Luontaisen vaelluskalakierron palauttaminen maamme valjastettuihin vesistöihin asetetaan linjauksessa yhdeksi luontopolitiikan kärkitavoitteeksi.

Petopolitiikassa Keskusta haluaa EU:n jäsenmaille enemmän kansallista päätösvaltaa. Lähtökohtana on, että pedot kuuluvat luontoon, mutta eivät ihmisten pihapiireihin. Keskusta edistää suurpetojemme kannanhoidollista metsästystä ja petokantojen pitämistä kohtuullisella tasolla vahinkojen ehkäisemiseksi.

Keskustan mielestä eräpolitiikan tulee turvata myös vapaata kaupunkitilaa sekä ehkäistä viljelys-, liikenne- ja luontovahinkojen syntymistä. Esimerkiksi kasvavien merimetso- ja valkoposkihanhikantojen hallitsemiseksi linjauksessa esitetään lintujen säätämistä riistalajeiksi tai Ruotsin ja Viron kaltaisen suojametsästyksen harjoittamista.

Keskusta sitoutuu turvaamaan metsästyslain 8§:n mukaisen vapaan metsästysoikeuden pohjoisen kuntalaisille. Samoin paikkakuntalaisten oikeus metsästämiseen kansallispuistoissa on säilytettävä. Keskusta haluaa myös toimia vastuullisten aseenomistajien puolesta.

Eräkulttuurin jatkuvuuden turvaamiseksi Keskusta haluaa edistää uusien harrastajien saamista mukaan eräharrastusten piiriin. Yhtenä keinona erälinjauksessa esitetään kokeilua, joissa metsästäjätutkinto olisi mahdollista suorittaa vapaaehtoisesti peruskoulun 8. luokalla.

Eräpolitiikalla luodaan myös elinvoimaa. Kalastus- ja metsästysmatkailun potentiaali on Suomessa huikea. Riista- ja villikalakilot sekä metsien marjat ja sienet ovat kulutukseen päätyessään ravintoa, jonka hiilijalanjälki lähenee nollaa. Esimerkiksi koulujen ja päiväkotien ruokailuissa voitaisiin Keskustan mielestä käyttää nykyistä enemmän villiruokaa, kuten hirven ja peuran lihaa ja luonnon marjoja.

-Nyt julkaistu erälinjaus nostaa metsästykseen, kalastukseen ja luonnossa liikkumisen liittyviä kysymyksiä esille ja haastaa myös muita puolueita ottamaan aiheisiin kantaa. Keskusta puhuu vastuullisen eränkäynnin puolesta, jossa toimitaan kestävästi luonnon kantokyky huomioiden, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sanoo.

Tutustu koko ohjelmaan täällä: www.keskusta.fi/erälinjaus