Keskusta haluaa maalaisjärkeä ja kokonaisvaltaista otetta ilmastopolitiikkaan

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keskusta haluaa maalaisjärkeä ja kokonaisvaltaista otetta ilmastopolitiikkaan
17.11.2018 14:13
puheenjohtajisto.jpgPiirin puheenjohtajisto säilyi ennallaan. Puheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Pertti Lehtomäki Multialta ja varapuheenjohtajiksi apulaisrehtori Tuulia Kuntsi Jyväskylästä ja maatalousyrittäjä Satu Koskinen Karstulasta. Kuvassa puheenvuoroa pitää parhaillaan Satu Koskinen.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen on ihmiskunnan suurin poliittinen kysymys seuraavina vuosikymmeninä. Keskustan Keski-Suomen piiri kävi ilmasto- ja metsäpoliittisen keskustelun piirikokouksessaan Hankasalmen Kärkkäälässä 16. marraskuuta.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen on ihmiskunnan suurin poliittinen kysymys seuraavina vuosikymmeninä. Ilmastopoliittinen keskustelu, jota Suomessa on kipparoinut vihervasemmisto, on kuitenkin Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä keskittynyt vääriin asioihin, ilmastopolitiikan osaoptimointiin ja työllisyyden vaarantamiseen.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaati jopa metsien hakkuiden määrää pysäytettäväksi nykyiselle tasolle, mikä tarkoittaisi uusien, tuhansia työpaikkoja tarjoavien metsäteollisuusinvestointien jäädyttämistä tai vastaavasti vanhempien tehtaiden sulkemista, jos uusille investoinneille löytyy sijaa.

- Pahimmillaan tilanne johtaa siihen, että kun suomalaisia metsänomistajia kielletään hakkaamasta ja myymästä puutaan, kasvaa samaan aikaan tuontipuun käyttö, kertoo metsäpoliittista keskustelua Keskustan piirikokouksessa alustanut MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola.

Hakkuita lisätään silloin alueilla, missä aiheutuu lopullista metsäkatoa.
- Tämä ei ole globaalin ilmastopolitiikan edun mukaista, minkä lisäksi työ ja arvonlisävero valuvat muualle, Tiirola alleviivasi.

Keskustan Keski-Suomen piiri haluaakin maalaisjärkeä ja kokonaisvaltaista otetta ilmastopolitiikkaan. Uusiutuvia materiaaleja tarvitaan koko ajan lisää ja siihen suomalainen puu jalosteena tarjoaa Keskustapiirin mielestä oivan mahdollisuuden.

Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä kertoi kokousväelle Keskustan tavoitteista ensi hallituskaudelle. Talouskasvun ja työllisyyden paranemisen myötä hyvän tulee jakaantua entistä paremmin kaikille.

- Keskustan tavoitteena on ensi kaudella toiset 100 000 uutta työpaikkaa. Osatyökykyisille pitää antaa mahdollisuus työhön kunkin voimavarojen ja mahdollisuuksien mukaan, Sipilä linjasi. Osallisuuden tunne yhteiskuntaan syntyy muun muassa työn kautta.

Sipilä korosti Keskustan roolia perheiden puolueena. Perheiden toimeentulosta ja hyvinvoinnista tulee pitää huolta perhepaketilla ja perhevapaauudistuksella. Nuorten syrjäytymiselle tulee laittaa stoppi. Tämä ei Sipilän mukaan edellytä mitään hokkuspokkus-temppuja, vaan nuori kaipaa kyselytutkimusten mukaan eniten rinnalla kulkevaa aikuista.

- Suomen tulee olla maailman paras maa myös ikääntyville, Sipilä muistutti.

Keskustan Keski-Suomen piiri esittää, että Keskusta nimeäisi eduskunnan varapuhemies, kansanedustaja Mauri Pekkarisen ehdokkaaksi ensi keväänä käytävään Euroopan parlamentin jäsenten vaaliin. Pekkarinen on sinnikkäällä työllään ja vuosikymmenten kokemuksella vaativissa poliittisissa tilanteissa osoittanut sellaista valtiomiesainesta, jota Euroopan parlamentissa tarvitaan muuttuvassa globaalissa tilanteessa. Pekkarisen vahvuudet Eurooppa-politiikassa ovat kyky ottaa nopeasti haltuun isoja kokonaisuuksia, aluepoliittinen osaaminen  ja neuvottelutaidot. Ehdokkuudesta päättää ensi viikonloppuna 24.-25.marraskuuta Turussa kokoontuva Keskustan puoluevaltuusto.

Keskustan Keski-Suomen piiri valitsi nykyisen puheenjohtajiston jatkamaan myös ensi vuonna. Puheenjohtajaksi valittiin äänin 31-21 toimitusjohtaja Pertti Lehtomäki Multialta. Lehtomäen haastanut maatalousyrittäjä Satu Koskinen Karstulasta jatkaa piirin varapuheenjohtajana yhdessä jyväskyläläisen apulaisrehtori Tuulia Kuntsin kanssa.  Piirihallitukseen valittiin seuraavat henkilöt: Jenni Ahvenlampi Muuramesta (UUSI), Sakari Ainali Toivakasta, Jari Colliander Jyväskylästä, Leila Haiko Viitasaarelta (UUSI), Sari Hovila Joutsasta, Timo Kaijanmäki Keuruulta, Arttu Karila Jyväskylästä (UUSI), Tarja Kytölä Konnevedeltä, Pirjo Leinonen Laukaasta, Kari Nuopponen Saarijärveltä, Heidi Rentola Jyväskylästä, Kirsi Saari Kannonkoskelta, Tuomo Silvast Hankasalmelta, Matti Similä Jämsästä, Matti Tiusanen Äänekoskelta ja Heikki Toikkanen Pihtiputaalta.

Puoluehallitukseen piiri esittää puheenjohtaja Pertti Lehtomäkeä ja varapuheenjohtaja Satu Koskista toista varsinaiseksi ja toista varajäseneksi. Myös piirin toiminnanjohtaja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen nimettäneen puoluehallitukseen Keskustan Toiminannjohtajat ry:n puheenjohtajana. Puoluehallituksen jäsenet valitsee Turussa kokoontuva Keskustan puoluevaltuusto 24.-25.11.2018.

Keskustan Keski-Suomen piirin sääntömääräinen syyskokous pidettiin Kärkkäälän nuorisoseurantalolla Hankasalmella perjantaina 16. marraskuuta. Kokoukseen osallistui 53 virallista kokousedustajaa ja 64 asianharrastajaa.

Lisätiedot:

Piirin toiminnanjohtaja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen