Keskusta ajaa vastuullisesti Suomen etua EU:ssa

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskusta ajaa vastuullisesti Suomen etua EU:ssa
28.4.2019 11:55
Eu_Turva_meille_Blanco.jpg

Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi sunnuntaina 28.4. yhteisen eurovaalikannanoton vastuullisen, Suomea hyödyttävän EU-politiikan puolesta.

Puoluevaltuuston vuosikokous Riihimäki, 27. – 28.4.2019

Poliittinen kannanotto

Keskusta ajaa vastuullisesti Suomen etua EU:ssa

Suomi tarvitsee eurooppalaista yhteistyötä. Keskustan tavoite on rakentaa EU:ta, joka vastaa tuloksellisesti isoihin ylikansallisiin haasteisiin luoden turvallisuutta, työtä ja hyvinvointia.

Tarvitsemme EU:ta, joka parantaa ihmisten arkea, ei vaikeuta sitä. Kaikesta ei tarvitse päättää EU:ssa. Päätökset on tehtävä aina niin lähellä ihmistä kuin mahdollista. Unionin on tarjottava toivon näköaloja ennen muuta heille, jotka nyt eri maissa kokevat jääneensä unohdetuiksi.

Ääriliikkeet ovat nousussa kaikkialla Euroopassa. Keskusta tarjoaa maltillisen ja sovittelevan vaihtoehdon. Vaalimme unionin yhtenäisyyttä.

Suomen pitää jatkossakin näkyä ja kuulua EU:n päätöksenteon eri tasoilla. Politiikassa on oltava sisältöä, konkretiaa ja selkeitä tavoitteita, ei pelkkää populistista huutelua. Ilmastonmuutoksen, kilpailukyvyn, vapaan ja reilun kaupankäynnin sekä maahanmuuton hallinnan kaltaisten isojen kysymysten ratkaisemiseksi tulee yhteisiä ratkaisuja etsiä ja tuloksia saada aikaan EU:n tasolla.

Keskustalle Euroopan Unioni on itsenäisten valtioiden liitto, ei liittovaltio. Keskusa pitää EU:ssa Suomen puolta ja huolehtii kansallisesta edustamme. Jos me suomalaiset emme aja omaa asiaamme, sitä ei tee kukaan mukaan. Haluamme Suomesta kokoaan suuremman eurooppalaisen äänitorven, jota kuunnellaan ja jolta kysytään.

EU:n tulevan rahoituskaudenkaan kannalta ei ole yhdentekevää, millaiset edustajat Suomella on. Tarvitsemme edustajat, joilla on kyky ajaa Suomen näkökulmille ymmärrystä myös muista maista. Esimerkiksi suomalaisen metsän merkitystä ilmastolle ei EU:ssa ymmärretä ilman keskustalaisia viestinviejiä. Suomalaisen maatalouden ja ruuantuotannon sekä koko Suomen elämisen edellytykset turvataan vain äänestämällä Keskustaa.

Keskusta on asettanut 20 asiantuntevaa ehdokasta. He kaikki ovat tosissaan pyrkimässä Euroopan parlamenttiin ja myös sitoutuneet ottamaan paikan vastaan.