Keskusta: Hallituksen vedettävä pois pakkoliitosesityksensä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskusta: Hallituksen vedettävä pois pakkoliitosesityksensä
3.3.2014 8:00
apila1.jpg

Keskusta tyrmää lakiluonnoksen, joka mahdollistaisi hallitukselle oikeuden liittää pakolla suurten kaupunkiseutujen kehyskuntia keskuskaupunkeihin vastoin kuntien ja kuntalaisten tahtoa.

Lakiluonnosta koskevassa lausunnossaan Keskusta edellyttää, että hallitus peruuttaa aikeensa antaa tämä lakiesitys eduskunnalle.

Keskusta näkee pakkoliitokset mahdollistavan lakiesityksen jatkumona hallituksen keskittävälle kuntapolitiikalle, joka on jo pysäyttänyt kunnissa kehitystyön ja rapauttanut kuntien luottamuksen valtioon. Lisäksi maan alueita kohdellaan eriarvoisesti: pakkoliitospykälillä ajetaan muiden suurten kaupunkiseutujen kuntia liitoksiin, mutta Helsingin seudulle sallitaan uudistuksissa kuntien välinen yhteistyö. Keskusta edellyttää, että yhteistyön on oltava mahdollista koko maassa.

Keskusta ei hyväksy lakiesitykseen sisältyvää alueellista kansanäänestystä. Siinä koko kaupunkiseudun äänet laskettaisiin yhteen eikä yksittäisten kuntien äänten enemmistöillä olisi merkitystä.  Näin yksinomaan keskuskaupungin äänillä voitaisiin ratkaista se, että alueen pakkoliitokset olisi mahdollista toteuttaa.

Keskusta kiinnittää huomiota myös siihen, että lakiesityksen taloudelliset ja muut vaikutukset on arvioitu erittäin puutteellisesti. Myöskään kuntaliitoksista tehtyjä tutkimuksia ei ole hyödynnetty. Niistä käy selkeästi ilmi, että vapaaehtoisuus ja kuntien keskinäinen luottamus ovat kuntaliitosten ja –uudistusten onnistumisen edellytyksiä.

Lisätietoja: puoluesihteeri Timo Laaninen p. 050 388 0004

Keskustan lausunto on kokonaisuudessaan täällä >>