Keski-Suomesta öljyn maakunta

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keski-Suomesta öljyn maakunta
9.3.2019 17:33
UusiutuvaEnergiaTyöllistääKeskiSuomessa.jpgKeskustalaiset haluavat Keski-Suomesta öljyn maakunnan.

Uusiutuvien luonnonvarojen käyttäminen mahdollistaa Keski-Suomelle vahvoja tulevaisuudennäkymiä. Lähitulevaisuudessa voi koittaa aika, jolloin jokaisen auton tankkiin saa tankata keskisuomalaista biopolttoainetta. Keski-Suomesta voi tulla todellinen “öljyn maakunta.

Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen haaste, joka uhkaa meillä neljän vuodenajan lisäksi monia elinkeinoja, kuten maataloutta ja matkailua. Viime kesänä poikkeuksellisen pitkä kuiva kausi tyhjensi monelta kaivot ja vei näin talous- ja juomaveden. Huolestuttava kehityssuunta on käännettävä.

Suomella ja metsien maakunta Keski-Suomella on tarjota eväät ilmastonmuutoksen torjuntaan.

“Kestävällä metsänhoidolla ja korkean jalostusasteen biotuotteilla voimme sekä torjua ilmastonmuutosta, että vahvistaa Keski-Suomen elinvoimaa ei pelkästään Jyväskylän, vaan myös seutukaupunkien ja haja-asutusalueiden osalta.”, sanoo Keski-Suomen Keskustan piirin puheenjohtaja ja kansanedustajaehdokas Pertti Lehtomäki.

Puu saadaan osaksi hiilivarastoa ja kiertoon esimerkiksi puurakentamisella, sivuvirtojen korvatessa ulkomailta tuotuja fossiilisia polttoaineita.

Esimerkiksi kotimainen biokaasu- ja -öljy nostavat viisaasti käytettynä Keski-Suomen omavaraisuutta energiasta korvaamalla ulkomailta tuotavia fossiilia polttoaineita, tarjoavat maatalouteen uusia tulonlähteitä sekä lisäävät kysyntää osaamiselle koskien metsä- ja biotaloutta.

Jo nyt on mahdollista tankata keskisuomalaista polttoainetta tankkiin. Tulevaisuudessa tämän mahdollisuuden pitää olla yhä useammaan ulottuvilla.

Toisin kuin esimerkiksi sosiaalidemokraatit, keskusta ei halua kieltää polttomoottoriautoja vuoteen 2030 mennessä. Toisin kuin sosiaalidemokraatit, keskusta näkee metsät mahdollisuutena, jota ne ovat olleet koko Suomen historian ajan.

Uusiutuvien luonnonvarojen käyttäminen mahdollistaa Keski-Suomelle vahvoja tulevaisuudennäkymiä. Lähitulevaisuudessa voi koittaa aika, jolloin jokaisen auton tankkiin saa tankata keskisuomalaista biopolttoainetta. Keski-Suomesta voi tulla todellinen “öljyn maakunta”, Lehtomäki sanoo.

Keski-Suomen Keskusta uskoo vahvasti Keski-Suomen tulevaisuuteen, jos me vain tartumme rohkeasti uusiin mahdollisuuksiin, joita meille nyt avautuu.