Kesäjuhlat Raision Hintsan kartanolla

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Kesäjuhlat Raision Hintsan kartanolla
5.8.2014 11:00
Raision Keskustanaiset lehteen.jpg

Kesäjuhlat Raision Hintsan kartanolla 5.8.2014

Ministeri Heikki Haaviston kotitila Raision Hintsan kartano oli jälleen näyttämönä kun vietettiin perinteisiä keskustaväen pihajuhlia. Juhlaan oli tänä vuonna erityisesti aihetta kun Raision Keskustanaiset juhlivat 60-vuotista taivaltaan. Säänkin suosimiin juhliin oli tullut viitisenkymmentä paikallista keskustalaista sekä myös vieraita lähikunnista. Juhlan avaussanat lausui pitkänlinjan keskustalainen, Raision Keskustanaisten puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Mirjam Karila. Tilaisuuden juonsi pitkäaikainen veteraanivaltuutettu Seija-Liisa Junkkala kertoen samalla anekdootteja menneiltä ajoilta.

Juhlassa palkittiin Keskustan hopeisella ansiomerkillä Eira Hörkkö ja Seija-Liisa Junkkala sekä muistettiin muita keskustanaisveteraaneja. Merkit jakoi kansanedustaja Annika Saarikko, puolueen varapuheenjohtajan ominaisuudessa.

Juhlapuheessaan Annika Saarikko, hyvin aurinkoisena vaikkakin lähes viimeisillään, kosketteli Keskustan suuntaviivoja tulevaisuuteen. Esille nousi mm. lisääntyvä tarve parempaan vanhustenhoitoon, lapsiperheiden aseman parantamiseen ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä, yksinäisten ihmisten olosuhteiden parantamiseen.

Puolueen piirin terveiset toi Jani Kurvinen, jonka mukaan mielenkiintoinen syksy ja eritoten kevät on tulossa eduskuntavaalien myötä - järjestökone pitää saada kunnolla käyntiin. Keskustanaisten piiri tervehdyksen esitti puheenjohtaja Minna Luotonen yhdessä nuorten puheenjohtajan Anna Sirkiän kanssa hienojen lauluesitysten muodossa. Molemmat puheenjohtajat ovat myös nimetty piirin kansanedustajaehdokkaiksi.

Piirin kansanedustajaehdokkaista oli paikalle saapunut Annikan, Annan ja Janin lisäksi mm. kaupunginhallituksen pj.Tanja Raisto-Elo Laitilasta ja maakuntavaltuuston puheenjohtaja Pekka Myllymäki Mynämäestä.

Kukin ehdokkaista piti lyhyen esittelypuheen valaisten omia teemojaan eduskuntavaaleihin, ke ehdokas Anna Sirkiä myös viihdytti juhlayleisöä laulullaan. Myös vahtolainen trubaduuri Touko Kohmo esitti muutaman kappaleen tultuaan esiintymään Hintsalle suoraan Hietaniemen hautausmaalta Urho Kekkosen haudalta.

Hintsan vanhan isännän Heikki Haaviston pöydässä virisi mielenkiintoisen keskustelu nykyisestä poliittisesta tilanteesta, Annika Saarikon ja muiden kuunnellessa korva tarkkana.

Hintsan vanha emäntä Maija Haavisto apuvoimineen oli jälleen pannut pöydän koreaksi, eritoten hänen hapanlimppunsa, joka vasta erinomaista onkin! Myös makkaraa tuli grillistä, tänä vuonna vielä poikkeuksellisesti mustaa makkaraa, joka ei ole ominainen varsinais-suomalainen herkku, mutta yhtään ei jäänyt ylimääräistä.

Ilta päättyi vielä yhteislauluun ja suvirteen.

Raision Keskustanaiset lehteen.jpg

Teksti ja kuvat Eero Vainio ja Tuure Vepsä