Kerola ja Puumala: Koulutus ei saa olla leikkauskohde

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kerola ja Puumala: Koulutus ei saa olla leikkauskohde
4.12.2013 13:00
Opinnot.jpg

Hallitus on kuluvalla vaalikaudella leikannut koulutuksesta satoja miljoonia euroja. Sen seurauksena ala- ja yläkouluja, lukioita ja ammattioppilaitoksia on karsittu, opiskelupaikkoja vähennetty, opettajia lomautettu ja ryhmäkokoja suurennettu eri puolilla maata.

Eduskunnan sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Inkeri Kerola ja Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Tuomo Puumala Pisa-tuloksista:

Leikkaukset näkyvät nyt perusopetuksessa ja oppimistuloksissa. Tuoreimman PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisten 9. luokkalaisten taitotaso on pudonnut reilusti erityisesti matematiikassa. Osa kouluistamme pärjäsi tutkimuksessa Euroopan keskiarvoa huonommin. Viron ja Liechtensteinin kaltaiset koulutuksen kehittämiseen panostaneet maat ovat ajaneet meidän ohi.

Koulutukseen kohdistuneiden satojen miljoonien eurojen vaikutukset ovat nähtävissä. Oppimistulokset ja oppimistaidot ovat heikentyneet sekä oppilaiden, alueiden ja koulujen väliset erot kasvaneet.

PISA-tuloksiin vetoamalla on peitelty vuosia koulutuksemme ongelmakohtia. Itsepetokselle ei ole enää sijaa. Peruskoulu ja koulutuksellinen tasa-arvo on vaarassa rapautua. Koko peruskoulun kehittämiseen on pantava lisäpaukkuja uudistamalla opetusmenetelmiä, -välineitä ja -ympäristöjä tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Matemaattisia taitoja soveltavaa teknologiakasvatusta on syytä ryhtyä viemään pontevasti koulujen opetussuunnitelmiin. Myös opettajankoulutusta on kehitettävä.

Aikooko hallitus kulkea edelleen silmät ummessa ja viedä läpi kaavailemansa säästöt koulutuksessa? Jos näin on, pääministeri Kataisen on turha enää haaveilla Suomesta osaamisen mallimaana.

Tällä menolla Suomi ei ole maailman osaavin kansa vuonna 2020 eivätkä koulutusmenot suurin kuluerä. Suurimmaksi kulueräksi voivatkin muodostua huonovointiset oppilaat, kouluista pakenevat opettajat sekä raunioitunut suomalaisen tasa-arvoisen koulutuksen malli. Tätäkö me haluamme?

Lisätietoja: kansanedustajat Inkeri Kerola, puhelin 050 511 3145 ja Tuomo Puumala, puhelin 050 512 1891