Katri Kulmuni: Suomesta ja Euroopasta kyberomavarainen

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Katri Kulmuni: Suomesta ja Euroopasta kyberomavarainen
26.2.2020 9:15
Kulmuni-Katri-helmikuu-2019-3-uutiskuva.jpg

Kyse on nykypäivän varautumisesta. Teemme maanosastamme vähemmän haavoittuvan ja vähennämme riippuvaisuuttamme globaaleihin suuryrityksiin.

Suomesta ja Euroopasta pitää rakentaa kyberomavarainen alue. Tällä tavoin teemme maanosastamme vähemmän haavoittuvan ja vähennämme riippuvaisuutta muutamasta yrityksestä. Näin Suomen ja Euroopan kybertulevaisuutta hahmotti tänään Helsingissä pitämässään ulko- ja turvallisuuspoliittisessa puheessa Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Katri Kulmuni.

- Käytännössä kyberomavaraisuus tarkoittaa esimerkiksi eurooppalaista käyttöjärjestelmää ja www-selainta. EU voisi toimia myös varmenteiden myöntäjänä, ehdottaa Kulmuni.

- Omavaraisuus on aina ollut pienelle kansakunnalle tärkeää. Ennen varauduttiin huonompiin aikoihin laittamalla potut kellariin. Nyt uudessa maailmassa, jossa tieto liikkuu verkoissa ja kanssakäyminen tapahtuu tietoverkoissa on varauduttava uudella tavalla, rakennettava kyberomavaraisuutta. EU:n ja jäsenvaltioiden on lähdettävä rakentamaan kokonaisuutta yhdessä omien yritystemme kanssa. Parhaimmillaan luomme uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka parantavat kokonaisturvallisuuttamme, jatkaa Kulmuni.

Kansallisvaltiot ovat Kulmunin mukaan tilanteessa, jossa globaalien suuryritysten toiminta ja riippuvuutemme niistä ovat ajamassa olemassa olevan lainsäädännön ohi. Meille on syntynyt uusi maailma, jonka pelisääntöjä ollaan vasta luomassa.

- Tietoverkkojen ja tietojen hallinnan kautta tapahtuva vihamielinen vaikuttaminen on suuri uhka. Se saattaa ulottua perustarpeiden, kuten energian saannin tai maksuliikenteen häiriöihin. Tietoverkkojen häiriöt voivat lamauttaa palveluja ja suorituksia, joita kansalaisten ja viranomaisten välillä pitäisi päivittäin häiriöttä tapahtua.

Eurooppa on edelläkävijä monessa uusiutuvan energian teknologiassa. Euroopan on pystyttävä edelläkävijyyteen myös tietoteknologiassa: erityisesti tekoälyn, 5G:n kehittymisen ja digitalisaation saralla.

- Tämä luo myös uusia haasteita, mikä mikäli yrityksemme jäävät kehityksessä edelleen jälkeen yhdysvaltalaisista ja kiinalaisista kilpailijoistaan. Euroopan on kyettävä tietoteknologiseen uudistumiseen, vaatii valtiovarainministeri Katri Kulmuni.

Tässä Katri Kulmunin puhe kokonaisuudessaan>>