Katainen: Kova arvovalinta, sinipunan leikkauslinja jatkuu

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Katainen: Kova arvovalinta, sinipunan leikkauslinja jatkuu
25.9.2013 14:45
ElsiKatainen.jpg

Keskustan kansanedustaja Elsi Kataisen mukaan kyyti perheille on kylmää, kun sinipunapuolueet Kokoomus ja SDP ovat hallituksessa.

Keskustan kansanedustaja Elsi Katainen Keskustan ryhmäpuheessa välikysymyskeskustelussa kotihoidontuen leikkauksesta:

Tällä vaalikaudella pienimmät vanhempainrahat ovat jääneet jälkeen työmarkkinatuesta, lapsilisien indeksikorotukset on jäädytetty ja lapsiperheiden palveluista on vastoin hallituspuolueiden vaalilupauksia leikattu miljardeja.

- Ja nyt - kuin pisteenä iin päälle – kotihoidontuki pakkokiintiöitetään äidin ja isän kesken. Tämä on yksiselitteisesti leikkaus, Katainen sanoi Keskustan ryhmäpuheessa eduskunnan välikysymyskeskustelussa.

Kataisen mukaan Keskusta ei pidä kotihoidontuen leikkausta minään pienenä yksityiskohtana hallituksen rakennepaketissa, vaan isona yhteiskunnallisena arvovalinta.

- Nyt ovat isot asiat pöydällä. Kyse on perheiden valinnanmahdollisuudesta, toimeentulosta ja kotona tehtävän työn arvostamisesta, Katainen muistutti.

Hallitus perustelee kotihoidontuen leikkausta työn tarjonnalla ja tasa-arvolla. Keskustan mukaan perustelut ovat tyhjän päällä.

- Tällä menolla paremmin tienaavat isät eivät voi jäädä kotiin, vaan molemmat vanhemmat palaavat aikaisemmin töihin ja lapsi menee päivähoitoon. Keskusta on tasa-arvoliike. Todellinen tasa-arvoteko onkin Keskustan esittämä vanhemmuuden kustannusten tasaisempi jakaminen. Se edistäisi naisvaltaisten alojen työllisyyttä ja purkaisi pätkätöiden kierrettä.

- Kotihoidon tuen leikkaus ei tuo äideille lisää töitä. Maassamme on jo yli 300 000 työtöntä ja työttömyys on edelleen kasvussa. Elsi Katainen kysyykin miksi pienten lasten äidit on ensimmäisenä sysättävä taistelemaan vähistä työpaikoista.

- Selvää on myös se, ettei leikkaus tuo säästöjä, päinvastoin. Kuntien päivähoidon kustannukset voivat kasvaa pahimmillaan 250 miljoonalla eurolla.

Perjantain välikysymysäänestys on arvovalinta. Keskusta ei hyväksy kotihoidontuen leikkausta. Teemme kaikkemme, jotta tämä järjetön ja epäoikeudenmukainen leikkaus torjutaan, Katainen painotti Keskustan ryhmäpuheessa.

Lue koko puhe >>