Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Katainen, Korhonen ja Lohi: Kokoomuksen Virkkunen peittelee kotikaupunkinsakin irtisanomisissa omia jälkiään
28.9.2013 0:00

Kokoomuksen kuntaministeri Henna Virkkusen mukaan Jyväskylän ja muidenkin isojen kaupunkien vaikean tilanteen syynä on ennen kaikkea teollisuuden rakennemuutos.

Eduskunnan hallintovaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Elsi Katainen, Timo V. Korhonen ja Markus Lohi:

Virkkunen jatkaa samalla linjalla kuin muukin hallitus: ministerit ulkoistavat itsensä omista päätöksistään.
Maassa on yli 300 000 työtöntä, valtiolla velkaa kohta 100 miljardia euroa. Tätä sinipunahallitus selittelee huonoilla suhdanteilla.

Kunnat ovat niin ahtaalla, että ne joutuvat karsimaan palvelujaan, irtisanomaan työntekijöitään ja lomauttamaan jopa lastensuojelusta. Syyksi on kerrottu rakennemuutos tai lastensuojelun ”järjestelmä”, kuten SDP:n peruspalveluministeri Susanna Huovinen teki eduskunnan kyselytunnilla torstaina.

Syyt löytyvät peiliin katsomalla. Sinipunahallitus on tehnyt historian suurimmat leikkaukset kuntapalveluihin. Tämän hetken tiedon mukaan leikkaukset tulevat tällä vaalikaudella olemaan yhteensä 6,6 miljardia euroa.

Leikkauslinjan vaikutukset näkyvät nyt. 900 työntekijää irtisanovalta Jyväskylältä hallitus leikkaa ensi vuonna valtionosuuksia 28 miljoonalla eurolla.

Syy ei ole kuntien päättäjissä. Hallitusherrojen ja -rouvien olisi aika kantaa vastuuta päätöksistään.
Lisää leikkauksia on luvassa, kuten pääministeri Jyrki Katainen on sanonut. Yksityiskohdista Katainen vaikenee, mutta oletettavaa on, että nekin kohdistuvat kuntien valtionosuuksiin ja kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin.

Pelkäämme pahoin, että Jyväskylästä, Kouvolasta ja monista muista kunnista ja kaupungeista kantautuvat kuntatyöntekijöiden irtisanomiset saavat tällä menolla jatkoa. Kunnat ovat kestämättömässä tilanteessa; yhdellä kädellä leikataan, toisella kädellä annetaan ja samalla kunnille kaadetaan uusia tehtäviä jopa valtiolta.

On käsittämätöntä, että tässä tilanteessa hallitus on suur- ja isäntäkuntamallillaan siirtämässä kymmeniä, ellei satoja tuhansia kuntien työntekijöitä isäntäkuntien eli pääsääntöisesti suurten, jo valmiiksi taloudellisessa ahdingossa olevien keskuskaupunkien palvelukseen.

Lisätietoja: kansanedustajat Elsi Katainen, puhelin 050 512 2362, Timo V. Korhonen, puhelin 050 512 2238 ja Markus Lohi, puhelin 0400 692 682