Karjalan Keskusta itärajan kielikokeilun kannalla

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Karjalan Keskusta itärajan kielikokeilun kannalla
23.9.2010 12:58

Keskustan Karjalan piiri asettuu pääministeri Mari Kiviniemen ehdottaman itärajan kielikokeilun kannan taakse.

Ruotsin kieli on vähemmistökielen asemassa niin Suomessa kuin maailmassa. On toki tärkeää, että tulevaisuuden Suomessa meillä on myös ruotsin kielen taidon omaavia.

Elinkeinoelämän keskusliiton selvityksen mukaan Suomen työelämään tarvittaisiin kuitenkin ruotsin lisäksi myös englantia, saksaa, venäjää, ranskaa, espanjaa, italiaa ja kiinaa puhuvia osaajia. Keskustan Karjalan piirin mielestä pienen, syrjäisen ja resursseiltaan hyvin rajallisen maan tulee seurata maailman kehitystä eikä asettaa itselleen ylimääräisiä esteitä.

Pidämme Kokoomuksen kielteistä linjausta kielikysymyksessä haitallisena Suomen talouden tulevaisuuden kilpailukyvylle.

Kysymystä laajemmin ajateltuna, kyse ei ole vain venäjän tai ruotsin kielestä, vaan suomalaisen nuoren vapaudesta valita. Keskusta-aate nojautuu yksilön vastuulliseen vapauteen valita. Suomalaiset nuoret antavat tasoitusta globaalisti ajateltuna jo riittämiin opiskelemalla suomen kieltä. Mielestämme ei ole tasa-arvoista, että ne suomea äidinkielenään puhuvat nuoret jotka haluaisivat opiskella jotain muuta kieltä kuin ruotsia, joutuvat lukemaan peruskoulussa neljää eri kieltä (äidinkieli, ruotsi, englanti ja neljäs kieli).

Keskustan Karjalan piiri ottaa osaa kielipoliittiseen järkiperusteisiin nojaten. Haluamme tällä kannanotolla kannustaa myös muita Etelä-Karjalan ja Kaakkois-Suomen poliittisia toimijoita ilmaisemaan kantaansa kielikysymyksessä.

Lisätietoja;

Ari Torniainen